57 procent van de respondenten zegt post te krijgen die niet voor hen bestemd is. Anderen zeggen dat PostNL de post te laat bezorgt (51 procent), op een verkeerd adres (35 procent) of dat hun post kwijtraakt (36 procent).
Klacht indienen als ontvanger post
Verwacht u een brief of pakket? En heeft u die niet of te laat ontvangen? Vraag de verzender dan om een klacht in te dienen bij het postbedrijf. U kunt ook zelf een klacht indienen bij het postbedrijf.
Kwaliteit in de praktijk
Van die 8 miljoen poststukken per dag bezorgen we er 7.632.000 op tijd. De rest (ca. 368.000 stuks) wordt met een lichte vertraging bezorgd.
Er is iets misgegaan waardoor we de zending niet volgens plan konden bezorgen. Dit gebeurt héél soms bij onverwacht grote drukte. Als je nu kijkt op track & trace, vind je daar het juiste bezorgmoment.
De pakketbezorgers van PostNL komen voortaan geen tweede keer langs met een pakketje. Als de klant of de buren niet thuis zijn, gaat het pakje in het vervolg direct naar een PostNL-locatie.
Pakketbezorgers worden betaald via een zogenoemd 'stoptarief': 1,20 tot 1,80 euro per stop, met een toeslag van 16 cent per pakket. Volgens Wassenaar is dat tarief te laag: "Het bezorgen van een pakket kost gewoon geld. Meer pakketten levert wel voordeel in rijtijd op, maar meer pakketten betekent ook een volle bus.
Controleer de status van je pakket of post met track & trace
Of open de PostNL-app op je telefoon. Meestal krijg je de track & trace-code van de afzender, bijvoorbeeld via een bevestigingse-mail. Ben jij de afzender? Dan vind je de track & trace-code op het verzendbewijs dat je krijgt van het PostNL-punt.
' Dan heeft de bezorger helaas wat vertraging. Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons best om je pakket of post vandaag nog te bezorgen (uiterlijk 22.00 uur).
Waarom is het zo druk? Door het storten van vakantiegeld, de extra vrije dagen en het mooie weer bestellen mensen ieder jaar veel rond deze periode. Om ons op die drukte voor te bereiden, vragen we van tevoren aan webshops hoeveel bestellingen ze verwachten. Daar passen we onze capaciteit op aan.
Postbezorging: 5 dagen per week
PostNL bezorgt post van dinsdag tot en met zaterdag. Als je vóór de buslichting je brief post, dan wordt deze meestal de volgende werkdag bezorgd.
Op basis van omzet heeft UPS met 40-45% het grootste marktaandeel. - DHL Parcel heeft op basis van volume uitgaand grensoverschrijdend pakketvervoer met 30-35% het grootste marktaandeel. Ook op basis van omzet, had DHL Parcel het grootste marktaandeel met 20-25%.
Het besluit is genomen om PostNL tegemoet te komen. Er wordt in het weekend niet veel post verstuurd, waardoor er op maandag weinig aanbod is. Dat maakt de bezorging relatief duur. Het schrappen van de maandag betekent volgens het ministerie dat de stijging van de prijs van een postzegel beperkt kan worden.
Normaal gesproken bezorgt PostNL 900.000 pakketten per dag. Vorig jaar waren dat er nog 800.000. Door de coronacrisis is dat al gestegen naar 1 miljoen per dag.
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. Maak je gebruik van speciale verzendopties? Dan kan de bezorgtijd afwijken.
Volgens de Postwet moet PostNL van dinsdag tot en met zaterdag bezorgen. Toch zijn ze ook op maandag actief. Dan bezorgen ze namelijk alle post die niet kan wachten tot later in de week: rouwkaarten en medische pakketjes.
Benieuwd of je aangetekende post of pakket al is bezorgd? Dat kun je zien door in te loggen op postnl.nl en te kijken onder het tabblad 'bezorgd'.
Wanneer worden de brievenbussen van Postnl geleegd? De oranje brievenbussen van Postnl worden van maandag tot en met vrijdag dagelijks om 17:00 uur geleegd. Op Postnl locaties kun je nog tot 18:00 uur terecht met je postkaartje. In het weekend wordt er geen enkele oranje brievenbus leeg gehaald.
Toezicht op postbezorging
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving van de Postwet 2009. Dat geldt voor alle postvervoerbedrijven die actief zijn op de postmarkt. De ACM controleert bijvoorbeeld of postvervoerders het briefgeheim naleven. En of zij een klachtenregeling hebben.
20 % van de pakketten werd bij de buren afgeleverd, terwijl dat niet was afgesproken. 16% van de pakketten werd niet afgegeven maar achtergelaten. 14% van de pakketten werden nooit afgeleverd en zoek geraakt. De helft van deze ondervraagden heeft contact opgenomen met PostNL.
Briefpost (brief of kaart)
Gewone briefpost bezorgen we op dinsdag t/m zaterdag voor 20.00 uur.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Toelichting – lichtingstijd: Dit is het tijdstip waarop de PostNL chaueur de pakketten ophaalt bij de PostNL locatie.
In Mijn Post kun je alle post zien die is verstuurd naar jouw adres, behalve: Ongeadresseerde post (folders etc.) Post die wordt bezorgd door andere postbedrijven.
Met Flex levert u uw poststukken aan in de ene week, en wordt het de week daarna bezorgd op dinsdag t/m vrijdag. U kunt hierbij geen dag kiezen, PostNL bepaalt zelf wanneer het valt. Met Flex kunt u van woensdag t/m vrijdag aanleveren, dan valt het de week erna op dinsdag t/m vrijdag.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.