Als u de auto in december weer privé gaat gebruiken, mag u nog maximaal 75 privékilometers rijden. Zodra u meer privékilometers rijdt, moet u de verklaring intrekken. U krijgt dan een naheffingsaanslag voor het voordeel van het privégebruik over het hele jaar.
Belastingdienst controleert streng op privégebruik bedrijfsauto's. Of je nu als zzp'er of als werknemer een bedrijfsauto zonder bijtelling rijdt, de regels zijn hetzelfde. Jaarlijks mag je niet meer dan 500 privékilometers rijden. Houd de gereden kilometers zorgvuldig bij met een waterdichte kilometerregistratie.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Kan ik de auto van de zaak ook voor privédoeleinden gebruiken? Ja, dat mag. Let op: als je meer dan 500 km per jaar privé rijdt, betaal je extra belasting (bijtelling). Rijdt je minder dan 500 km per jaar, dan hoef je geen bijtelling te betalen.
Kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in een auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
Voortaan verplicht melden: overschrijding grens van 500 kilometer. Sinds 1 januari 2012 moet het direct bij de Belastingdienst worden gemeld als er meer dan 500 kilometer privé wordt gereden – nog vóórdat die grens daadwerkelijk is overschreden. Een dergelijke melding betekent dat de verklaring wordt ingetrokken.
Vaak is een auto op zaak pas voordeliger wanneer je deze niet of nauwelijks privé gebruikt of wanneer de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt. Bereken voor jezelf of het misschien niet voordeliger is om € 0,19 per zakelijke kilometer op te geven.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
De auto staat volledig op balans van de zaak en alle kosten, behalve brandstofkosten worden door de BV betaald. De brandstofkosten gaat als volgt: Alle brandstofkosten worden betaald door de werknemer.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Een rittenregistratie is niet verplicht, mits u de Belastingdienst ergens van wilt overtuigen.
De Belastingdienst houdt steekproeven. Ze kijkt dan of jouw registratie compleet is en voldoet aan de eisen. Het kan ook zijn dat de Belastingdienst jou vraagt om inzage in jouw agenda of e-mail, om zo te checken of jouw rittenregistratie klopt. Andere instrumenten zijn het controleren van de tankpasgegevens.
15.000 kilometer per jaar is een geschikte bundel voor veel Nederlanders. Een Nederlandse auto rijdt namelijk gemiddeld per jaar ongeveer 13.000 privé kilometers. Rekening houden met een veiligheidsmarge van enkele duizenden kilometers is een bundel van 15.000 kilometer per jaar dan een goede keuze.
Stel dat je een auto op je eigen naam hebt staan, maar minder dan 500 privékilometers per jaar rijdt. Dan beschouwt de Belastingdienst deze bolide voor de inkomstenbelasting als een zakelijke auto.
Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
In 2023 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
U kunt een tweede auto ook op de zaak zetten als u deze minstens 10% zakelijk gebruikt. Alle kosten zijn aftrekbaar, minus de bijtelling voor privégebruik. Een alternatief is een volledig elektrische auto met een bijtelling van 4%.
Bewijslast bij Belastingdienst
Stelt de Belastingdienst vast dat je toch over meer dan één of meer dan twee auto's moet bijtellen, dan moet de fiscus aantonen waarom.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Als u de auto van de onderneming ook privé gebruikt, bijvoorbeeld voor vakantieritten, boodschappen of familiebezoek, dan hebt u daar zelf voordeel van. Dit wordt het 'privégebruik van de auto van uw onderneming' genoemd. Dit privégebruik moet u met de autokosten van uw onderneming verrekenen.
Het antwoord is ja; het is mogelijk om bijtelling halverwege te stoppen of juist te starten. Dit kan alleen bij wisseling van werkgever, bij de start van een nieuw kalenderjaar op 1 januari of als u de auto korter dan een jaar gebruikt. We vertellen u hoe het precies werkt.
Woon-werkverkeer wordt als zakelijk aangemerkt door de Belastingdienst. Het gaat hierbij om het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplek met de auto van de zaak.