Een goed verhaal bevat een verrassingselement
Iets wat iemand totaal niet verwacht, iets dat hem doet verbazen of waardoor hij aangenaam verrast raakt. Dat zijn elementen die de aandacht trekken. Ga daarom van de gebaande paden af, denk out of the box. Het liefst met een vleugje humor.
Bepaal het thema van je verhaal
Bij korte verhalen kun je de plot meestal samenvatten in één zin, die beschrijft wat het onderwerp van je verhaal is. Omdat je maar een beperkte ruimte hebt, kun je niet zo goed meerdere verhaallijnen in je tekst verwerken. Focus je daarom op één thema en blijf daarbij.
Een goed voorbeeld van een merk dat storytelling heeft ingezet om het verhaal achter een product te vertellen. De ongelijke verdeling van de stukken chocola in de reep representeert de ongelijke verdeling in de wereld. Bovendien vertelt het etiket het verhaal van de productie die 100% slaafvrij is.
Bij de term 'het korte verhaal' wordt vrijwel altijd gedacht aan een verhaal tussen de 2.000 en 15.000 woorden. Hierbij moet je denken aan een verhaal tussen de 4 en 40 pagina's. Verhalen in verhalenbundels tellen meestal tussen de 5.000 en 8.500 woorden.
Begin en einde
Het incipit is de openingszin of -passage van een verhaal. De vertelling van een verhaal kan op drie verschillende punten van dat verhaal beginnen: vooraan in de geschiedenis, in het midden of achteraan.
Stop je verhaal één voor twaalf
Schrijf niet helemaal tot het einde door totdat al het conflict opgelost is of tot alles gecrasht is en er niks meer over is. Maar laat iets in de lucht hangen. Of zorg ervoor dat de lezer al een beetje een beeld heeft van wat er verder zou kunnen gebeuren.
Geloofwaardig betekent hierbij allereerst dat je personage logische keuzes maakt. Is het een historische figuur, dan past alles wat hij doet en denkt helemaal in de leefwijze van die tijd. En zijn ene beslissing vloeit uit het andere voort. Je mag deze hoofdpersoon allerlei gedachten toeschrijven.
Begin, midden en eind. Simpel gezegd, bestaat een verhaal uit een begin, midden en eind. Dit wordt de triadische structuur genoemd. Deze structuur maakte het verhaal boeiend en duidelijk voor de lezer of toeschouwer.
Bij brand storytelling maak je gebruik van de vertelkunst om de essentie van je merk vorm te geven en over te brengen. Het is een combinatie van feiten (wie, wat en wanneer) en emoties (waarom) en deze combinatie laat mensen weten waar jouw merk over gaat en waarom dat voor hen interessant is.
(Literaire) theorie
Ruimte - De ruimte in een verhaal kan veel invloed hebben op de interpretatie. Er zijn vier soorten ruimte: functionele ruimte, decoratieve ruimte, begeleidende ruimte en contrasterende ruimte.
De vertelde tijd is het tijdsbestek dat in een verhaal of deel van een verhaal besproken wordt. Zo kan men in een boek de vertelde tijd aanwijzen van bijvoorbeeld hoofdstuk 1, maar ook van het gehele boek of van een enkele bladzijde. Het is de tijd die in het verhaal is verstreken.
Instagram laat de eerste groep gebruikers langere Stories publiceren die niet meer worden opgesplitst in delen van 15 seconden. De langere Stories mogen maximaal 60 seconden duren. Sommige gebruikers hebben al toegang gekregen tot de uitgebreide Stories-functie.
'Traditioneel' kort verhaal
Traditioneel gezien bevat een kort verhaal 2.000-15.000 woorden. Voor verhalen in verhalenbundels is 5.000-8.500 woorden de meest gebruikelijke lengte.
Proza is de verzamelnaam voor literaire teksten in verhaalvorm: van sprookje tot parabel, van anekdote tot roman. Oudste en bekendste verhaalgenres. legende en sage: volksverhalen met een zogenaamde historische achtergrond.
Verhalen laten ons ervaringen opdoen die we nog niet kennen
Verhalen veroorzaken dezelfde emoties als echte gebeurtenissen en lokken hetzelfde gedrag uit als in de realiteit. Dat komt omdat verhalen een beroep doen op onze zintuigen en innerlijke verbeeldingskracht. Een verhaal laat je een bepaalde situatie herkennen.
De plot (uit het Engels) is het plan, de structuur van een verhaal met alle verwikkelingen en causale verbanden daarbinnen. Het is als een geraamte waaraan de vertelling van een boek, toneelstuk, videospel of film wordt opgehangen.
Volgens de best practices in de uitgeverswereld nemen de rechten evenredig toe met de verkoopcijfers: de auteur ontvangt tussen 8 en 10% voor 10.000 tot 15.000 verkochte exemplaren, vervolgens 12% en 14%.