Geef persoonlijke aandacht en toon interesse in de klant. Wees vakkundig. De klant is meer dan ooit op de hoogte en informeert zich vaak vooraf al goed via internet. Zorg dat u alles weet over uw producten, dan kunt u zijn vragen goed beantwoorden.
Klanten willen systemen en producten die voor iedereen toegankelijk zijn en óók toekomstbestendig zijn. Een product, een ontwerp of een service moet dus niet alleen goed zijn voor de individuele gebruiker, maar ook voor het collectief. En het liefst moet het goed zijn voor de hele planeet nu en in de toekomst.
Schrijf zoals in een mail direct aan je doelgroep. Spreek je doelgroep aan met jij of u, al naar gelang je doelgroep aangesproken wil worden, maar gebruik altijd enkelvoud. Altijd. Want bij 'jullie' of 'u allemaal' hebben ze alsnog het gevoel dat je de ander bedoelt.
Onze communicatie bestaat slechts voor 7 % uit woorden, de overige 93 % van onze communicatie is non-verbaal, waarbij 38 % bepaald wordt door de tonaliteit van de stem en 55 % door lichaamstaal. Meer dan de helft van onze dagelijkse communicatie wordt dus bepaald door onze lichaamstaal.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Doelgroepen worden van oudsher vastgesteld op basis van socio-demografische kenmerken zoals levensfase, gezinssamenstelling, sociale klasse, opleidingsniveau, inkomensklasse, provincie en gemeente. Of men gebruikt branche-specifieke kenmerken zoals in de gezondheidszorg.
Het SDP-model staat voor segmentering, doelmarktbepaling en positionering. Het is een praktisch instrument om interessante groepen te identificeren en de juist marktbewerking hierbij te formuleren. Eigenlijk is het niets anders dan het combineren van de marketingbegrippen segmenteren en positioneren.
Gebruik retargeting-campagnes om top of mind te blijven zonder direct contact op te nemen met leads. Dit kan via Google Ads, LinkedIn, Facebook, Twitter of Instagram, het is een andere manier om mensen te benaderen zonder hun tijd op te eisen.
Een klantenanalyse vergroot je inzicht in je doelgroep. Het brengt in kaart wie je (potentiële) klanten zijn, welke behoeften ze hebben en hoe je hen het best kunt bereiken. Wanneer je meer van je klanten af weet, kun je marketingactiviteiten effectiever inzetten.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.