Er zit een sensor in je camera die het licht meet. Wanneer de camera moet flitsen bij de foto geeft zal hij vooraf snel een voorflits geven zodat de lichtsensor dat alvast kan meten. Op die manier wordt door de camera de juiste flitskracht berekend die nodig is bij het maken van de foto.
De flitser moet in ieder geval voorzien zijn van een digitale TTL lichtmeetfunctie. Dat betekent dat de flitser geschikt is voor gebruik op een digitale camera. Afhankelijk van het merk flitser wordt dit aangegeven met D-TTL of E-TTL.
De snelheidscamera
Een vaste flitspaal of een mobiele flitser werkt met het zogenaamde dopplereffect. De flitspaal stuurt geluidsgolven op je voertuig af, die voor ons niet hoorbaar zijn, en meet hoe lang het duurt voordat deze geluidsgolven teruggekaatst worden.
Bij de wat duurdere externe flitsers kun je de flitskop omhoog en opzij draaien. Op die manier kun je licht kaatsen naar een wit plafond. Een wit vlak reflecteert veel licht. Het licht van de flitser verspreidt zich tot een grote lichtvlek en wordt daarna schuin omlaag weerkaatst.
Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits. In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Omdat de officiële nummerplaat steeds achteraan hangt, was vooraan flitsen vroeger verboden. Omdat het oude KB (van 11.10.1997) nu niet meer geldig is mag de politie een voertuig dus zowel langs voor als langs achteren flitsen.
Richtgetal : Diafragmawaarde = Flitsbereik in meters (bij ISO 100). In de praktijk betekent dit dat een flitser met een richtgetal van 32 meter, bij diafragma f/8 een afstand van 4 meter kan overbruggen.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen. Heeft u een boete ontvangen voor een overtreding voor gebruik van uw mobiele telefoon in de auto die na medio januari 2023 geconstateerd is door de MONOcam*?
De camera's van de smartphone flitsers zijn schuin naar beneden gericht, zodat de illegale handeling, de chauffeur en het kenteken goed zichtbaar zijn. Het gezicht van de overtreder wordt meestal niet in beeld gebracht, maar wel de handen die de smartphone vasthouden.
De berekening welke afstand de flitsers moet hebben van een snelheidsbord is simpel. Je neemt de maximumsnelheid, rekent die om naar het aantal meters per seconde en doet dat cijfer keer tien. Dan heb je de verplichte afstand in meters. Deze afstand geldt voor zowel vóór als ná het snelheidsbord.
Kort gezegd bestaan er twee grote groepen: de roodlichtcamera's en de snelheidscamera's. Die snelheidscamera's bestaan dan weer in hun normale vaste vorm (de echte flitspaal), mobiel (voor in de anonieme auto's van de politie) en in de vorm van de superflitspaal (de zogenaamde LIDAR).
De flitspaal stuurt als het ware geluidsgolven op je auto af en meet hoe lang het duurt voor die teruggekaatst zijn. Aan de hand daarvan berekent de computer hoe snel je rijdt. Die lichtgolven zijn echter gemakkelijk te beïnvloeden. Zelfs regen of slecht weer kan een effect hebben op de metingen.
Zet de camera op 100 ISO en zet de flitser op 2,5 meter van het onderwerp. Stel nu het diafragma in op f16 en de sluitertijd op 1/200 seconde. Het vermogen van de flitser zet je op 1/1 (= vol) vermogen. Maak nu een opname en controleer de belichting op de display van je camera.
We zullen het kort houden: Het duurt gemiddeld 4 tot 6 weken totdat je de boete binnen krijgt. Houd er rekening mee dat de wettelijke termijn voor verkeersboetes vier maanden na de gedraging is. Het kan dus zijn dat het langer duurt voordat je de boete thuis krijgt.
De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig. Tenzij er natuurlijk andere fouten in het P.V.
Deze flitspalen staan twee maanden op één plek, en worden daarna verplaatst naar de volgende locatie.
Er wordt in Nederland gemiddeld 10.113 keer per dag geflitst door een flitspaal. Dat is 421 keer per uur.
Je kan in de praktijk dus gerust 128 km/u rijden zonder dat er een geregistreerde overtreding bij komt kijken. We spreken voor alle duidelijkheid over de reële snelheid, die kan verschillen van wat je op je tellers ziet.
Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
15 km/h: € 136. 20 km/h: € 196. 25 km/h: € 261. 30 km/h: € 334.