Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
Teams inrichten - Effectief samenwerken en organiseren - Office 365 (1/4)
21 related questions found
Wat maakt een team succesvol?
Teams moeten geloven dat hun werk belangrijk is. Ook moeten teams het gevoel hebben dat hun werk voor hen persoonlijk betekenisvol is. Daarnaast hebben teams duidelijke doelen en afgebakende rollen nodig. Teamleden moeten weten dat ze op elkaar kunnen rekenen.
Je kunt je goed inleven in de gevoelens van andere teamleden. Je hebt oog voor individuele en unieke kwaliteiten van ieder teamlid en je weet ook waar je dit kunt inzetten binnen jouw team. Je kent jouw eigen talenten maar je weet ook de talenten van andere teamleden te benutten. Je kunt anderen stimuleren en ...
Om te beginnen dan: er is wel degelijk een ideale omvang van een team. Dat is tussen de 8 en 10 man. Groot genoeg om alle taken te verdelen en klein genoeg om elkaar echt goed te leren kennen en door te groeien.
Een effectief team is een team waarin de teamleden prettig met elkaar communiceren en samenwerken en waarin zij werken aan het behalen van de gemeenschappelijke teamdoelen. De teamleden zijn vaak inhoudelijk deskundig en hebben bovendien een groot vermogen aan sociale teamvaardigheden.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Voor een team aan afspraken gehouden kan worden is het nodig dat zij de afspraken, kennen, begrijpen, weten te onthouden en er mee instemmen. Als het goed is zijn de afspraken redelijk eenvoudig en helder. Dan kun je het team vragen om ermee in te stemmen.
Met een stabiel team bedoelen we hier met nadruk niet een homogeen team, waarvan de mensen worden ingezet op verschillende opdrachten. Een dergelijke situatie noemen wij eerder een vakgroep of afdeling. Hierbij wordt iedereen ingezet op (meerdere) verschillende projecten die binnen verschillende afdelingen lopen.
Vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking. Zorg ervoor dat iedereen elkaar begrijpt en respecteert. Geef iedereen de kans om zijn/haar vaardigheden en kennis te laten zien en moedig teamleden aan om elkaar te ondersteunen.
Voorbeelden zijn delegeren, onderhandelen, luisteren, samenwerken , netwerken, plannen en coachen. Overdraagbare vaardigheden hebben vaak een grote overlap met competenties.
Met andere woorden: je kunt je persoonlijk belang ondergeschikt maken aan het gezamenlijk belang. Je respecteert de deskundigheid van anderen en je maakt er optimaal gebruik van. Je bent collegiaal en helpt collega's om hun doelen te bereiken. Je biedt spontaan hulp aan waar dat nodig is.
Wat is een zwak punt? Nou bijvoorbeeld iets wat je niet zo goed kunt, waar je geen verstand van hebt, waar je niet vaardig in bent of waar je geen inzicht in hebt. Ons systeem brengt met zich mee dat wij snel op zwakke punten gefocust zijn.
“Een team of ploeg is een aantal mensen, dat bij elkaar is gebracht, om één gemeenschappelijk doel te bereiken en het in grote lijnen eens is over de weg naar dit doel. Behalve een gemeenschappelijk doel en een gedeelde visie over de aanpak, dienen de verschillende teamleden elkaar aan te vullen.”