Om in een brief te verwijzen naar een bijgaande bijlage, zegt men in de standaardtaal als bijlage of in de bijlage. (1) De foto's van de receptie heb ik alvast als bijlage toegevoegd. (2) In de bijlage vindt u een beschrijving van de woning. Standaardtaal in België is in die context ook in bijlage, zonder lidwoord de.
Bijlage en disclaimer Top
Voor het gebruiksgemak van de ontvanger geeft u de bestanden die u meestuurt een duidelijke naam. Die naam wordt automatisch weergegeven op de regel Bijlagen (of Attachments), onder de regel Cc of Bcc. Vermeld in uw bericht altijd wat voor bestand u precies meestuurt.
In de bijlage, met het lidwoord de erbij, is standaardtaal in het hele taalgebied. Met in de bijlage kunt u naar de inhoud van de bijlage of een onderdeel ervan verwijzen. U vindt daarover meer informatie in de bijlage.
Hoe verwijs je naar de bijlagen? Het is belangrijk dat je in de hoofdtekst minimaal één keer verwijst naar elke bijlage. Dit kan op twee manieren: door de bijlage tussen haakjes te noemen of door naar de bijlage te verwijzen in de lopende tekst. Verwijzen naar een specifiek onderdeel van een bijlage kan ook.
Antwoord. Als bijlage is standaardtaal in het hele taalgebied, in bijlage is standaardtaal in België.
Bericht toevoegen als bijlage
Klik in de mail rechtsboven op de knop met de drie puntjes. Klik op Doorsturen als bijlage. Een nieuw, leeg e-mailbericht opent. De eerste mail zit als bijlage bij dit bericht.
Het antwoord is ja, de bijlagen horen ook in de inhoudsopgave. Deze krijgen echter geen hoofdstuknummer, maar een eigen nummer. Mocht je te veel bijlagen hebben, dan kun je ervoor kiezen om niet alle bijlagen te benoemen. Je kunt dan enkel een kopje met 'Bijlagen' in de inhoudsopgave plaatsen.
Een bijlage is een aanvulling op uw verslag. Alle extra informatie die u nodig heeft om het verslag beter te begrijpen, maar die niet relevant genoeg is om in het echte verslag op te nemen wordt in de bijlage van het verslag geplaatst.
Foto's en andere bestanden toevoegen in e‑mails
Klik op de knop 'Bijlage' in de knoppenbalk, zoek en selecteer een bestand en klik vervolgens op 'Kies bestand'. Je kunt bestanden ook naar het bericht slepen vanaf het bureaublad, vanuit de Finder of vanuit een app.
Iedere e-mail kun je afsluiten met 'Met vriendelijke groeten'. Vroeger was het gebruikelijk om formele berichten af te sluiten met 'Hoogachtend'. Dat vinden de meeste mensen nu te stijf overkomen. Je ziet het dan ook bijna nooit meer, behalve bijvoorbeeld in een juridische omgeving.
Voor een zakelijke brief gebruik je een passende aanspreking, zoals 'Geachte heer/mevrouw'. Je begint de eerste alinea met een hoofdletter en je begint nooit met 'ik'. In deze alinea geef je aan waarom je de brief schrijft. Hierna volgt de rest van je tekst.
De verantwoording
Je gebruikt de onderzoeksverantwoording of onderzoeksmethoden om de lezers uit te leggen wat je precies hebt gedaan tijdens je onderzoek. Op welke manieren heb je de date verzamelt en gebruikt, welke zaken analyseer je, waar heeft het onderzoek plaatsgevonden en wie heb je opgenomen in je scriptie.
Een bestand dat aan een e-mailbericht wordt toegevoegd. Nagenoeg elk bestand, of dit nu een tekst-, een foto- of een geluidsbestand is, kan als bijlage worden verstuurd. U kunt zelfs een compleet programma als bijlage versturen.
De bestanden die u meestuurt met een e-mail noemen we bijlagen. Bij een mail kunnen één of meerdere bijlagen zitten. Een bijlage kan van alles zijn zoals een foto, pdf of Word-bestand. Het bestand staat ergens op uw apparaat en via de mail stuurt u een kopie naar een e-mailadres.
Voor internet-e-mailaccount. zoals Outlook.com of Gmail, is de gecombineerde bestandsgrootte 20 mb (MB) en voor Exchange-accounts (zakelijke e-mail) is de standaardlimiet voor gecombineerde bestandsgrootte 10 MB.
Een bijlage of appendix is van oudsher een deel van een rapport of scriptie, waarin men over het algemeen achtergrondmateriaal opneemt dat de hoofdtekst onnodig lang zou maken. Een bijlage kan een los deel zijn dat bij een brief of een tijdschrift gevoegd wordt.
Aanhangsel van een boek (achterin het boek zelf of als afzonderlijk deel) waarin díe informatie wordt ondergebracht die wel van belang is voor het behandelde onderwerp, maar die bij opname tussen de tekst te veel zou storen, zoals kaarten, tabellen met cijfermateriaal, prenten, uitgebreide aantekeningen en citaten.
Vermeld de auteur, datum en titel, het type document (bijvoorbeeld “Masterscriptie”) en de naam van de universiteit tussen blokhaken, de naam van de website, en de raadpleegdatum en URL.