Voor pakketten naar China gelden speciale regels. Bevestig het douaneformulier twee keer op je pakket, anders stuurt de Chinese douane het retour. De waarde van je pakket mag niet boven de 1.000 yuan (ongeveer €120) uitkomen. Doet het dat wel, dan moet de ontvanger van je pakket bij de douane geregistreerd staan.
Hoge retourneerkosten. De retourneerkosten lijken het grootste probleem te vormen. Zo betaal je bij PostNL minimaal €29,30 om je pakket met Track & Trace te versturen naar China en ten minste €11 zonder Track & Trace. Bij DHL betaal je minimaal €24 om post naar China te versturen.
De kosten hangen af van de bestemming, het formaat en het gewicht van het pakket. Binnen Nederland retourneer je al vanaf €2,95.
De AliExpress verkopers mogen zelf hun retour beleid bepalen. Dit zal je met de verkoper van het product moeten oplossen. Deze kan je altijd benaderen om geld terug te sturen, het product terug sturen of om je product te vervangen. Mocht je er met de verkoper niet direct uitkomen, kan je AliExpress vragen om hulp.
Met een antwoordnummer sturen je klanten alle pakketten gratis retour. Dat levert jou meer tevreden klanten en herhaalaankopen op!
AliExpress is begonnen zich te conformeren aan de Europese regels voor garantie en retourzendingen. Dat meldt de Nederlandse toezichthouder ACM. Zo mogen klanten nu producten binnen twee weken na ontvangst retour sturen.
Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.
Moet een webshop verzendkosten terugbetalen? Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Een dalend aantal grote webshops biedt nog gratis retourneren aan. Sommige consumenten verwachten dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis is. Maar dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, geen verplichting.
Je kunt je pakket afgeven bij één van onze 4.000 DHL ServicePoints. Vind hier een DHL locatie bij jou in de buurt.
Wilt u een retour- of afhaalzending inplannen, maar lukt het even niet om een verzendlabel te printen? Geen nood, gebruik gewoon de labelprintservice in onze online verzendservice My DHL Parcel. Voor een kleine vergoeding neemt de chauffeur dan een ingevuld verzendlabel voor u mee.
Een pakket met spoed naar het buitenland versturen regel je bij een PostNL-punt. Geef je pakket vóór 15.00 uur af. Dan verwerken we het nog dezelfde dag. Let op: bij een pakket buiten de EU stuur je een ingevuld douaneformulier mee.
"Als u post ontvangt die niet voor u bedoeld is, kunt u deze kosteloos aan de afzender retour sturen. Haal met een pen uw adres door en vermeld op de envelop 'Retour afzender'. Doe deze daarna in de brievenbus of geef deze af op het Postkantoor." Je hoeft het brievenbuspakketje dus niet opnieuw te frankeren.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
DHL labels waarbij de zendingen worden afgehaald, zijn een halfjaar geldig. DHL labels waarbij de zendingen worden ingeleverd bij een DHL servicepunt, zijn 5 werkdagen geldig.
'Het overgrote deel van de verkopers zit op 95 procent of meer positieve reviews, en is dus aardig betrouwbaar,' aldus Android Planet in dit artikel over AliExpress. 'In de zoekresultaten zorgt AliExpress er bovendien doorgaans voor dat de meest betrouwbare webwinkels bovenaan staan.
De meeste verkopers zullen jouw geld terugbetalen in 15 dagen, als het evenwel niet is opgelost kan je AliExpress contacteren via de bestelpagina om verdere actie te ondernemen voor jouw bezwaar.