U moet uw verhuizing binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat uw adres verandert aan de gemeente doorgeven. De datum die u op de aangifte als verhuisdatum zet, geldt dan als de datum van verhuizing.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Dit geldt ook als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland verhuist.
Hoelang duurt het? Meestal kan de gemeente uw inschrijving binnen 4 weken verwerken. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.
Inschrijven Basisregistratie Personen (BRP)
Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Via de BRP kan de overheid in contact komen met haar burgers. U laat zich inschrijven in de BRP op uw woonadres.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. De gemeente kan controleren of je nog steeds woont op het adres waar je ingeschreven staat.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: Als u niet staat ingeschreven op het adres waar u woont. Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont. Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft.
Als u uw verhuizing niet op tijd doorgeeft, kunt u een boete krijgen. Dit kan ook gebeuren als u een valse aangifte doet. Of als u geen informatie doorgeeft waarmee de gemeente uw persoonsgegevens bijhoudt. Ook als iemand ten onrechte op uw adres staat ingeschreven, kunt u een boete krijgen.
De volgende werkdag is uw verhuizing verwerkt in de BRP.
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.
Je bent bevoegd om zolang je wilt iemand onder jouw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang je samenwoont betreft jouw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken. Uiteraard mag de situatie niet leiden tot overlast voor omwonenden of tot overbewoning van het huis.
Inschrijven op een adres maar er (nog) niet wonen
Maar wat als je nog niet weet wat je nieuwe adres wordt, of als je nog niet op je nieuwe adres terecht kunt? In dat geval heb je tijdelijk geen woonadres. De oplossing hiervoor is inschrijven op een briefadres. Dit mag een adres zijn van vrienden of familie.
Re: Wel werk maar binnenkort dakloos, kan dat? U kunt blijven werken, maar u bent wel verplicht om dan een postadres te hebben.
Kostgangers- of huurcontract
U kunt natuurlijk iemand gratis bij u laten wonen. Bijvoorbeeld als het om familie gaat en u het financieel goed heeft. Maar het is ook helemaal niet gek om een vergoeding te vragen. Dan is het handig om dit te formaliseren met een kostgangers- of een huurcontract.
U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres. Lees verder bij Verhuizing doorgeven. U hebt geen woonadres en wilt toch post ontvangen. De bewoner van het adres dat u als briefadres wilt gebruiken, moet toestemming geven.
Kun je in twee gemeenten ingeschreven staan? Nee, het is de bedoeling dat je maar in één gemeente ingeschreven staat, degene waar je het grootste deel van de tijd woont. Het kan natuurlijk per ongeluk voorkomen dat dit door een fout gebeurd, maar het is niet de bedoeling.
U mag uw woning 6 maanden leeg laten staan. Na deze 6 maanden moet de eigenaar of beheerder van de woning de lege woning bij de gemeente melden. Dat geldt voor alle typen (zelfstandige) woningen, dus ook voor woningen in een Vereniging van Eigenaren (VvE).
Heeft u een eenpersoonshuishouden en is uw inkomen hoger dan € 44.035 (in 2023)? Of heeft u een meerpersoonshuishouden en is uw inkomen hoger dan € 48.625 (in 2023)? Ook dan mag een woningcorporatie een sociale huurwoning aan u toewijzen.
Echter, als je niemand inschrijft op een adres zal de gemeente daar mogelijk vraagtekens bijzetten en onderzoek verrichten bijvoorbeeld naar of er sprake is van leegstand. Dat gold sowieso al voor sociale huurwoningen, die mochten altijd al niet lang leeg staan.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Als u naar een andere gemeente verhuist, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. Dit kan persoonlijk of schriftelijk. Dit wordt doorgevoerd in de Basisregistratie personen (BRP), de voormalige Gemeentelijke Basisadministratie. Uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing moet u uw nieuwe adres doorgeven.
En gaat u verhuizen? Dan hoeft u uw nieuwe adres alleen aan de gemeente door te geven. De gemeente geeft het binnen 5 werkdagen na de verhuizing aan ons door.