De kapitein is de baas van het schip en staat achter het roer. De matroos koppelt de bakken aan elkaar, legt het schip af, is met de trossen in de weer en is met het laden en lossen actief betrokken.
Een kapitein (voluit scheepskapitein), is aan boord van een schip de gezagvoerder en daarmee de eindverantwoordelijke aan boord. Hij houdt contact met het personeel en legt verantwoording af bij de autoriteiten en de rederij.
Een schipper is iemand die een varend beroep uitoefent en daarvoor de kennis, kunde, ervaring en de vereiste diploma's bezit om als gezagvoerder van een schip te mogen optreden.
De term is oorspronkelijk afkomstig uit de scheepvaart. Soms wordt ook wel de Engelstalige benaming crew of het Franstalige equipage gebruikt. Andere (verouderde) termen zijn scheepsvolk, schepelingen, manschap en hens ("alle hens aan dek").
De bemanning aan boord zijn de personen die een functie uitvoeren op het schip. Voorbeeld is de schipper, de stuurman en de fokkemaat. Op veel kleinere boten wordt met bemanning vaak de 'maat' of fokkemaat mee bedoeld.
De meeste boten gebruiken een roerblad om te kunnen sturen. Dit roerblad kan je naar bakboord (links) en naar stuurboord (rechts) bewegen. Een roer heeft roerdruk nodig om te kunnen functioneren. Roerdruk ontstaat door stromend water langs het roerblad te laten gaan.
Syn.: aanmonsteren Def.: zich rechtens verbinden en op de monsterrol doen inschrijven als lid van de bemanning. 1) Aannemen 2) Bekijken 3) Bemannen 4) Een vergelijk ondergaan 5) Het inspecteren van scheepsvolk 6) In ogenschouw nemen 7) Inspecteren 8) Keuren 9) Keuring 10) Naast elk...
Maar ook de grootte van het schip en de vaarafstand hebben invloed op de cijfertjes voor en achter de komma. Het kapitein salaris start met een bedrag van € 2.500 bruto per maand. Afhankelijk van de eerder genoemde zaken kan dit bedrag oplopen tot ongeveer € 3.400 per maand.
Van oudsher is de stuurman degene die aan het roer staat, vandaar ook de benaming stuurman. Nog steeds kan de stuurman onder leiding van de kapitein of schipper het schip navigeren.
Stuurman is een scheepsofficier die de navigatie aan boord van een schip voert en zorg draagt voor de veiligheid, belading en onderhoud.
Als kapitein ben je eindverantwoordelijk aan boord van het schip. Je zorgt er dus voor dat zowel de bemanning als de goederen veilig en wel op de juiste bestemming aankomen. Om dat te doen stuur je de bemanning aan, navigeer je het schip en gedurende de vaart onderhoud je contact met verschillende instanties.
In de binnenvaart noemt men de varende eigenaar meestal schipper, iemand in loondienst bij een rederij Kapitein. Op een sleepboot altijd kapitein. Op de zeevaart is het ook een beetje bijzonder, een visserman noemt men schipper, op de khv kapitein, op de ghv meestal gezagvoerder.
Wat is het salaris van een kapitein binnenvaart? Als kapitein binnenvaart begint je salaris bij €2307,- en loopt op tot €3893,- bruto per maand (inclusief toeslagen). Afhankelijk van de rederij waar je in dienst bent kan je salaris hoger uitvallen.
Als matroos ben je de rechterhand van de kapitein. De kapitein is de baas van het schip en staat achter het roer. De matroos koppelt de bakken aan elkaar, legt het schip af, is met de trossen in de weer en is met het laden en lossen actief betrokken. Een belangrijke taak is ook de veiligheid op een schip.
Een kapitein van een schip is niet gemachtigd om een huwelijk te voltrekken conform de Nederlandse- en/of de Arubaanse wetgeving. Deze regel geldt voor de internationale wateren en voor de havens.
Over het algemeen verdient de gemiddelde stuurman in 2023 een salaris tussen de € 2.500 en € 5.000 bruto per maand. Soms kan dit bedrag ook verschillen per reis of opdracht.
In je driejarige opleiding mbo niveau 3 bbl Schipper binnenvaart leer je het vak vooral in de praktijk aan boord van het binnenvaartschip waarop je werkt. Na het eerste studiejaar studeer je tussentijds af als Matroos (mbo niveau 2). Daarna studeer je nog twee jaar verder voor je diploma Schipper binnenvaart.
Dat kan online via de toepassing WIDE (Werkgeveridentificatie). Als u een personeelslid aanwerft, dan moet u een onmiddellijke aangifte van tewerkstelling (Dimona) doen bij de RSZ. Dat is verplicht voor alle werkgevers van alle sectoren, en het moet elektronisch gebeuren.
Ja, je mag als eenmanszaak personeelsleden aannemen. Hier zit geen limiet aan. Wanneer je personeel krijgt, blijft je rechtsvorm hetzelfde.
De kosten van personeel kun je eenvoudig berekenen. Per werknemer betaal je bovenop het afgesproken brutosalaris nog zo'n 20 tot 35 procent van dat salaris aan extra kosten. Hoe hoog de kosten van personeel precies uitvallen, hangt af van je cao en de individuele afspraken die je met werknemers maakt.
U heeft een boot zien liggen die te koop staat. U heeft interesse om die woonboot te kopen maar u weet niet wie de eigenaar is. De naam van de boot staat op de romp of ergens anders aangegeven. Als er ook een brandmerk te zien is dan weet je dat de boot bij het kadaster een registratie heeft.
Degene aan stuurboordwal (rechts) gaat voor. Kleine schepen moeten voorrang verlenen aan grote schepen (groter dan 20m), passagiersschepen, veerponten en sleepboten. Beroepsvaart gaat voor pleziervaart. Zeilboten hebben voorrang, daarna kano's en roeiboten.
Bakboord is de linkerzijde van een schip. Stuurboord is de rechterzijde. Inderdaad, zó simpel is het. Bakboord en stuurboord duiden dus op de linker- en rechterzijde van een schip, niet op de linker- en rechterzijde van een persoon; je kijkt altijd van achteren naar voren.