Sta je in de file op een helling? Probeer het schakelen te beperken door de afstand op je voorligger iets groter te laten worden en het gat in één keer te overbruggen. Of gebruik de ruimte zodat je zoveel mogelijk in de versnelling kan doorrollen. Houd je voet hierbij van de koppeling.
Geef eerst een beetje gas totdat je de motor heel zachtjes hoort. Je toerenteller staan dan tussen 1000 & 2000 tpm. Laat daarna de koppeling langzaam opkomen totdat de motorkap een beetje omhoog begint te gaan. Houw het koppelingspedaal daar vast anders slaat de motor af!
Rijd in een lage versnelling
Toch is de vuistregel dat je de berg in een lage versnelling gaat beklimmen (dus in een hoog toerental). Als je het gaspedaal intrapt, moet de auto gemakkelijk kunnen versnellen. Als dit niet het geval is, dan moet je terugschakelen.
De berg op
Het ideale toerental zit ergens tussen de 3000 a 4000 toeren (vaak is dat versnelling twee of drie, maar elke situatie is anders!). Tip: As je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen. Schakel dus op tijd terug naar een lagere versnelling als je merkt dat je auto wel wat extra push kan gebruiken.
Als je de heuvel oprijdt, moet je tijdens het opschakelen iets verder in het toerenbereik doorschakelen. Tussen de 2500-3000 toeren, normaal is het 2000-2500. Bij het afrijden van een heuvel schakel je juist eerder op naar de volgende versnelling tussen de 1500-2000 toeren.
Trek rustig op
Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
Rijd bergaf in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto af op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen. Ga je in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu bij remmen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze bloedheet en kunnen ze hun remkracht verliezen.
Bij moderne motoren wordt het motortoerental automatisch begrensd. Dit gebeurt door middel van een toerentalbegrenzer. Dit voorkomt mogelijke motorschade als gevolg van 'overtoeren'. Als u bij een te hoog toerental terugschakelt of de motor onbelast voluit laat draaien, kunnen de kleppen gaan zweven.
Dat kan bij een warme en goed onderhouden motorblok echt geen kwaad. Gewoon zorgen voor schone olie, voldoende koelvloeistof en goed afgestelde kleppen (zeker i.v.m. aanwezigheid LPG). Ook zo nu en dan doortrekken tot 5000 toeren (of zelfs tot 6000 toeren) kan geen kwaad, als je daarna maar opschakeld.
Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af. Meestal is afremmen op de motor alleen niet voldoende en moet je bovendien het rempedaal gebruiken.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Als leidraad kun je aanhouden.
Wegrijden 0 tot 20 km/h in zijn 1 vanaf 20 km/h tot 35 in de 2 vanaf 35 tot 50 km/h in zijn 3 vanaf 50 tot 80 km/h in zijn 4 vanaf 80 tot 120 in zijn 5 constante snelheid vanaf 90 in zijn 6 let op!
Mook is de ideale plek voor het oefenen van bijzondere manoeuvres zoals de hellingproef. In het verkeer komt het geregeld voor dat je moet stoppen en aansluitend weg moet rijden op een helling.
Bij het heuvelop lopen worden vooral de kuitspieren, hamstrings en bilspieren extra belast. De focus van veel trainers en atleten ligt vaak op het heuvelop trainen. Echter is uit verschillende onderzoeken gebleken dat heuvelaf lopen ook een belangrijke prikkel vormt voor het prestatievermogen.
Wat te doen als de hellingproef niet lukt? Het kan zijn dat de hellingproef niet lukt, de auto slaat dan af of je rolt achteruit. Als de auto afslaat bij de hellingproef dan laat je de koppeling te snel opkomen of geef je te weinig gas. Als je achteruit rolt dan laat je de koppeling juist te langzaam opkomen.
Toerental staat niet gelijk aan verbruik, dat denken veel mensen en daarom hoor je wel eens "die grote motor werkt minder hard" opmerkingen. 3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt.
Het juiste moment van schakelen is essentieel voor een soepele en zuinige rijervaring. Idealiter moet je opschakelen tussen 2000 en 2500 toeren per minuut. Dit komt overeen met snelheden van 0-50 km/u, afhankelijk van de versnelling die je gebruikt.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Ken de verkeersregels
Belangrijkste regel in de bergen is dat stijgend verkeer altijd voorrang heeft op dalend verkeer.
Hardlopen over de steilste straat ter wereld
Begin dan maar vast met je buiten trainen en boek een ticket naar Engeland, want de steilste straat ter wereld is Ffordd Pen Llech in Harlech, Gwynedd in Engeland en heeft een helling van maar liefst 37,45%.
Buiten de auto controleer je of de kentekenplaten, spiegels en ruitenwissers er op zitten. Ook controleer je of er geen beschadigingen aan de auto of verlichting zijn. Verder beoordeel je of de wielen en de banden in goede staat zijn. Maar ook controleer je of er geen vloeistoffen lekken onder de auto.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.