Nederland. Apple's Eenjarige Beperkte Garantie is een fabrieksgarantie op vrijwillige basis. De rechten die u op grond van deze garantie hebt, staan los van de rechten die u op grond van de consumentenwetgeving geniet, met inbegrip van, maar niet uitsluitend rechten ten aanzien van non-conforme goederen.
Apple Support Ed geeft consumenten standaard 2 jaar garantie bij de aankoop van een Apple product. Deze garantie geld niet voor krassen of andere gebruikssporen op het scherm van je iPhone, iPad of MacBook.
Of je nu de nieuwe iPhone 14, iPhone 13 of de iPhone SE hebt: voor alle iPhones gelden dezelfde garantieregels. Vanaf de dag dat je je toestel gekocht hebt, biedt Apple je een jaar beperkte garantie. Wat dit betekent? Dat je een jaar garantie hebt en twee jaar technische ondersteuning krijgt.
Op de producten van Apple zit standaard één jaar (beperkte) garantie. Heeft u uw Apple-product echter in Europa gekocht, dan gelden de Europese garantieregels die bepalen dat u twee jaar garantie op uw aankoop heeft.
Bij Mediamarkt heb je 1 jaar mechanische garantie en 2 jaar electronische garantie.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Bij bestelling via Apple site/store loopt de garantie i.d.d. via de Apple store / Premium Seller. Daarbij is de bon niet verplicht (enkel in gevallen bij twijfel over garantieperiode).
Wat is de garantietermijn van een telefoon? De garantietermijn voor een telefoon is volgens Europese wetgeving minimaal twee jaar. De Nederlandse overheid vindt dat, als je een telefoon koopt, je recht hebt op een 'deugdelijk product'. Zo'n dergelijk product moet minimaal twee jaar bestand zijn tegen dagelijks gebruik.
Telefoons hebben standaard een fabrieksgarantie van 24 maanden. Voor meegeleverde en gekochte accessoires gelden andere termijnen, deze vind je hier. Onder de fabrieksgarantie vallen defecten die je niet zelf kan voorkomen, zoals softwareproblemen of productiefouten.
Dat meldt Apple op zijn website, ontdekte 9to5Mac. Zo het vervangen van de batterij van de iPhone 11, 12 of 13 straks 99 euro, waar dat nu nog 75 euro kost. Voor de iPhone SE stijgt de prijs van 55 naar 79 euro.
Apple waarschuwt dat de waterdichtheid na verloop van tijd kan afnemen. Dit geldt vooral na een iPhone-reparatie. Apple geeft geen iPhone-garantie op vochtschade.
De Eenjarige Beperkte Garantie van Apple is een op vrijwillige basis aangeboden fabrieksgarantie.
Druk kort op de volume-omhoogknop en laat deze snel los. Druk kort op de volume-omlaagknop en laat deze snel los. Houd de zijknop ingedrukt tot je het Apple logo ziet. Als je telefoon niet kan worden ingeschakeld, volg je deze stappen om de hardware te controleren en de telefoon op te laden.
Apple mag de iPhone-garantie beperken tot de Europese landen. Het kan daardoor gebeuren dat je geen garantie krijgt op een iPhone die je buiten Europa hebt gekocht, bijvoorbeeld in de VS of Hongkong waar Apple-producten meestal wat goedkoper zijn. Met AppleCare+ kun je zorgen dat je wereldwijde garantie krijgt.
Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.
Twee jaar recht op deugdelijk product
Volgens de wet mag je verwachten dat een product twee jaar lang 'deugdelijk' is. Ook al claimt een fabrikant dat je maar één jaar recht hebt op garantie, als je telefoon buiten jouw schuld om defect raakt, heb je alsnog recht op een gerepareerde telefoon.
Wel kunnen we aangeven wat niet onder de garantie valt: Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie. Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product.
“Zonder bon geen reclamatie”
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht. Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.
Wanneer je AppleCare niet direct hebt aangeschaft in de winkel kun je dit achteraf doen. Voor de Mac kun je dit los kopen bij verschillende winkels, waaronder Apple zelf. Tegenwoordig is het echter lastiger om de juiste AppleCare-producten nog los te vinden. Het is dan vaak makkelijker om direct te bestellen via Apple.
Ik heb spijt van mijn aankoop
En wilt u het product graag ruilen? Ook dan zal de verkoper naar de aankoopbon of pakbon vragen. Hebt u die niet meer, dan hoeft hij het product niet terug te nemen of te ruilen. Ook niet als u op een andere manier bewijst dat u het product bij die winkel hebt gekocht.
Sinds april van dit jaar (2022) is de wettelijke garantie verlengd van 6 naar 12 maanden. De wettelijke garantie is in het leven geroepen zodat jij, wanneer je een auto koopt, er vanuit mag gaan dat je normaal en veilig kan deelnemen aan het verkeer. Wanneer dit niet kan, spreken we ook wel van non-conformiteit.
Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant heb je mogelijk nog recht op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht op een goed product. Je moet wel aantonen dat het product buiten je schuld kapot is gegaan.
Blijkt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan kunt u binnen die termijn van 6 maanden een beroep op de garantie doen. Het moet dan wel gaan om hetzelfde defect. Doet het defect zich weer voor als de garantietermijn is verstreken? Dan moet u aantonen dat het defect samenhangt met het werk van de reparateur.