Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Wanneer een ketting aan slijtage onderhevig is ontstaat er een grotere afstand tussen de verschillende kettingschakels. Hierdoor worden je krachten minder efficiënt overgebracht en is de kans groter dat je ketting breekt tijdens een volgende fietstocht.
Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem regelmatig moet worden vervangen. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
Hoe vaak je de motorketting moet smeren hangt voornamelijk af van de omstandigheden waarin je rijdt. Wij raden aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Als je vaak in de regen rijdt, dan is het verstandig om je ketting vaker in te smeren.
spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen. Als je weer moet beginnen te spannen is ie eigenlijk al versleten en zal je steeds vaker moeten spannen; eerst opnieuw na zo'n 500 km, daarna 300 enz..
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Controleer of nog alle O-ringen van de ketting aanwezig zijn. Als er O-ringen ontbreken, moet de ketting worden vervangen. Als je de ketting achter meer dan 3 mm van het kettingwiel kunt optillen, is de ketting versleten. Ook een ongelijk opgerekte ketting moet worden vervangen.
Fietsen zijn natuurlijk enorm duurzaam. Als u goed met uw fiets omgaat, dan zal deze al snel meer dan tien jaar meegaan. Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen.
Je kunt ook een schuifmaat gebruiken. Schuif deze uit tot 145 millimeter, steek de maat tussen de schakels van de ketting en schuif hem uit zodat hij klem zit tussen de schakels. Bij een nieuwe ketting blijft de schuifmaat op 145 millimeter. Als hij uitschuift tot 146,5 millimeter, is de ketting nog niet versleten.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 6 en 12 uur. Een distributieketting of distributieriem drijft de nokkenas aan die vervolgens weer de in en uitlaat kleppen bedienen.
Het hangt ook af van de omstandigheden. Om het simpel te houden: hoor je de ketting terwijl-ie ronddraait, dan is een smeerbeurt – en eventueel een schoonmaakbeurt – waarschijnlijk nodig. De fietsketting schoonmaken kan, maar is niet per se nodig als de ketting niet erg vuil is.
Aangezien een crankstel maar een beperkt aantal kilometers meegaat is het virj veilig om aan te nemen dat deze tijdens een langere reis (zeg 12.000 KM) een keer vervangen moet worden.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Kettinglengte. Het bepalen van de juiste kettinglengte doe je met de ketting op het kleinste tandwiel en grootste tandblad. De derailleurwieltjes moeten dan recht onder elkaar staan als het goed is. Staat de derailleur richting de 7 in de klok, dan is de ketting te lang en richting de 5 te kort.
De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting.
Onderhoud en spannen van de ketting kost gemiddeld een tientje. Als je een kettingkast vervangen wilt hebben, dan ben je doorgaans 40 euro kwijt.
De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit is met de vinger te meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan is het spannen van de fietsketting nodig.
Vergeleken met kettingolie heeft wax enkele voordelen. Naast dat een uitgeharde wax weinig tot geen vuil aantrekt, laat het je ketting ook langer meegaan. Door de mindere vervuiling van je aandrijflijn wordt slijtage namelijk verminderd. Hierdoor blijft je fietsketting langer efficiënt lopen.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
MOTORKetting smeren
Het is belangrijk om de ketting minimaal iedere 750km te smeren om roestvorming te voorkomen. Toch wordt geadviseerd om de ketting direct na het rijden te smeren en een nacht te laten aan-drogen. Spuit in dit geval niet te veel per keer. Er zijn verschillende soorten vet te gebruiken.
In 2015 werd dit bijzondere collier “A Heritage in Bloom” onthuld. Het sieraad is ontworpen door de juwelier Wallace Chan en werd bekend als de duurste ketting ter wereld. De ketting is ingelegd met 11.551 diamanten en weegt maar liefst 383.4 karaat.