Retourpinnen is als het ware een omgekeerde pinbetaling. De winkelier stort het bedrag via uw betaalpas terug op uw bankrekening. De eerstvolgende werkdag wordt het retourbedrag bijgeschreven.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten.
De wet geeft aan dat je moet terugbetalen binnen 14 dagen nadat een consument aangegeven heeft te willen retourneren, NIET 14 dagen nadat je het product daadwerkelijk retour hebt ontvangen.
De betaalautomaat en de retourpinbon geven aan of de transactie gelukt is. De winkelier ondertekent de retourpinbon. De volgende werkdag staat het geld op uw rekening.
Het bedrag wordt in de loop van de volgende werkdag op de rekening van uw klant bijgeschreven. Uw klant kan dus niet direct na de transactie over het geretourneerde bedrag beschikken. Een retourpintransactie op vrijdag, zaterdag en/of zondag wordt op maandag op de bankrekening van uw klant bijgeschreven.
Het geld staat de volgende werkdag op zijn rekening. De transacties worden verrekend met uw pinomzet. Er zijn een aantal voorwaarden. U heeft o.a. een betaalautomaat nodig waarop Retourpinnen mogelijk is.
Daarom kun je met iedere Rabo betaalpas retourpinnen. Je krijgt dan je geld teruggestort op je betaalrekening. Het geld staat de volgende dag weer op je rekening.
Fysieke winkel: geen wettelijke eisen
Anders dan vaak gedacht wordt, bestaan er geen rechten op retour bij fysieke winkels. Hoewel bijna alle fysieke winkels de mogelijkheid aanbieden om een product te ruilen, zijn ze hier niet toe verplicht.
Retourpinnen oftewel omgekeerde pinnen, is een dienst die je kan aanbieden aan klanten. Zodra een klant een product terugbrengt, kan je contant geld terugbetalen of retourpinnen. Bij retourpinnen wordt het geld teruggestort op de bankpas via de pinautomaat. Dit kan alleen met bankpassen, niet met een creditcard.
In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak. Lees meer over uw bedenktijd bij een koop op afstand op de website van ACM ConsuWijzer.
Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten. Alles krijg je terug.
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Ruilen is geen recht in fysieke winkels
Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.
Volgens de wet heeft u als consument recht op 14 dagen bedenktijd, nadat u een product via internet of telefoon heeft gekocht. Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webwinkel weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Heb je iets gekocht in een winkel? Dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de aankoop af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Ruilen en retourneren is dus geen recht, maar een service.
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Winkeliers mogen contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moeten winkeliers duidelijk laten weten welke betaalmiddelen ze niet accepteren. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Je boekt geld over van je spaarrekening naar je betaalrekening, allebei bij Rabobank: het bedrag staat direct op je rekening. Je maakt € 20 over naar een rekening van een bank die de directe verwerking van betalingen (Instant Payments) ondersteunt: het bedrag staat direct op de rekening van de ontvanger.
Stuur je een betaalopdracht op werkdagen vóór 15.00 uur: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag dezelfde dag. De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger.
Zodra u de terugboeking heeft verzonden, wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag op uw rekening bijgeschreven.
Bij de ontvanger: binnen 1 werkdag
Deze SEPA-overboeking die u op werkdagen voor 14.30 uur aanlevert, wordt gegarandeerd binnen 1 werkdag verwerkt.