Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.
In 2006 hadden autobezitters hun auto gemiddeld 3,3 jaar, in 2016 is dit opgelopen tot 4,1 jaar. Hoe hoger de leeftijd hoe langer een auto in bezit is van dezelfde eigenaar. Zo hebben 75- plussers begin 2016 hun auto gemiddeld 7 jaar, en 65- tot 75-jarigen gemiddeld 5,3 jaar.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
De gemiddelde autobezitter rijdt tussen de 10.000 en 20.000 kilometers per jaar.
Benzine, diesel of elektrisch
Benzine is zo bijvoorbeeld het voordeligst als u minder dan 15.000 km per jaar rijdt. Boven de 40.000 km is het aan te raden om voor een diesel wagen te gaan. Zeker ook als u vaak lange afstanden aflegt, zoals 50 kilometer op snelwegen en buiten de bebouwde kom.
20.000 km per jaar
Ook 20.000 kilometer per jaar is een veel gekozen kilometerbundel. Deze bundel is perfect voor mensen die net even iets meer dan gemiddeld rijden.
Auto in Nederland gaat gemiddeld 18 jaar mee
Dat blijkt uit cijfers van ACEA, de vereniging van Europese autofabrikanten. De gemiddelde leeftijd van auto's in de EU ligt volgens hen inmiddels op 9,73 jaar.
Meestal gaan auto's minstens 300.000 km mee als ze goed onderhouden zijn, maar wanneer ze deze limiet bereiken. Maar sommige auto's gaan veel langer mee als ze goed worden onderhouden. In dergelijke gevallen kunt u overwegen een gebruikte auto te kopen.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Verschillende redenen beslag op auto
Er zijn meerdere redenen om een auto in beslag te nemen. Ten eerste is het mogelijk dat er inbeslagname van een auto plaatsvindt als deze niet verzekerd is. Ten tweede kan inbeslagneming volgen als de kentekenhouder meerdere malen zonder geldig autorijbewijs heeft rondgereden.
Gebruiker. Luie motor ontstaat doordat de auto veel voor korte stukken wordt gebruikt en daarbij nooit wordt warmgereden. Daarbij helpt een rustige rijstijl (nieuwe rijden valt daar ook onder) ook niet echt mee. Of je motor "lui" is zou je moeten baseren op je rijstijl.
Je mag zonder problemen jouw auto uitlenen aan vrienden of familieleden. De BA autoverzekering blijft gewoon geldig. De bestuurder aan wie je de auto leent, moet uiteraard wel een geldig rijbewijs hebben.
Op basis van eigen ervaringen en verschillende artikelen op het internet wordt een absolute kilometerstand van meer dan 200.000/250.000 kilometer voor benzineauto's en 250.000/300.000 voor dieselauto's als een hoge kilometerstand beschouwd.
De gemiddelde verkooptijd van occasions bij autobedrijven daalde vorig jaar van 74,4 naar 72,8 dagen. Dat is de kortste zogeheten statijd in tien jaar, zo meldt VWE Automotive woensdag in zijn Nationaal Occasion Onderzoek.
200.000 kilometer als ondergrens
Simpelweg omdat het, gemiddeld genomen, gezien de kilometerstand min of meer normaal is dat vanaf dat moment zaken als de koppeling, versnellingsbak, schokbrekers, distributieriem, dynamo en startmotor in theorie aan vervanging toe kunnen zijn.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar die op benzine rijden, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.
Vaak wordt wegens mankementen en reparatiekosten de auto voor die tijd al ingeruild. Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar.
Het gemiddeld jaarkilometrage nam toe van 10,7 duizend kilometer in 2020 naar 11,0 duizend in 2020. Het aantal auto's dat gedurende het jaar op de weg was, was in 2021 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. In 2021 legden personenauto's bijna 17 miljard kilometer minder af dan in 2019, voor de coronapandemie.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
Het Guinness World Record voor de meeste kilometers afgelegd door een niet-commercieel voertuig staat op naam van een Volvo P1800S uit 1966, bestuurd door de New Yorker Irv Gordon. De heer Gordon kocht de auto nieuw en reed er 3,2 miljoen mijl mee – oftewel 5,15 miljoen kilometer – tot aan zijn overlijden in 2020.