Aanbevolen snelheid – Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
Geen snelheidslimiet in Duitsland Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
De toegestane maximumsnelheden in Duitsland worden aangegeven door verkeersborden. Er zijn echter maximaal toegestane snelheden die ook zonder verkeersborden gelden. De maximaal toegestane snelheid in Duitsland is 50 km/h binnen de bebouwde kom en 100 km/h buiten de bebouwde kom.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen. Het Duitse Autobahn-netwerk is 13.175 kilometer lang (1-1-2023) en het Zwitserse netwerk is 1.646 kilometer lang (1-1-2021). Het Oostenrijkse netwerk is 1.749 kilometer lang (1-1-2021).
Op de Duitse Autobahn kom je verschillende snelheidslimieten tegen. Die variëren tussen de 100, 120 of 130 km/u of onbeperkt. Dit wordt altijd duidelijk aangegeven met een verkeersbord. Daarnaast moet je rekening houden met wegwerkzaamheden.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
Waarom mogen ze in Duitsland harder rijden? Gewoon niet invoeren – Het antwoord is simpel: het is heel lang geleden afgeschaft en daarna nooit meer ingevoerd. In 1952 schafte de West-Duitse regering alle federale snelheidslimieten op autosnelwegen in Duitsland af.
Overige verkeersboetes Duitsland
Door rood licht rijden: €90-320 + 1 of 2 strafpunten. Parkeerovertreding: €10 - €100.
In Duitsland flitsen ze in principe altijd van voren.
Reisdocumenten. Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
In Duitsland zijn de Landesstraßen verbindende wegen voor lokaal en regionaal verkeer. In de praktijk zijn ze niet altijd even goed van een Kreisstraße te onderscheiden qua functie en ontwerp. Normaliter hebben ze een breedte van 6,5 meter, waarvan 3 meter per rijstrook. De wegbreedte kan variëren naar belangrijkheid.
Algemene snelheidslimieten in België
Buiten de bebouwde kom mag je in Vlaanderen en Brussel maximaal 70 km/u, in Wallonië is dat 90 km/u. Op autosnelwegen en wegen met minimaal 2 rijstroken in elke richting gescheiden door een middenberm mag je maximaal 120 km/u.
Wel zie ik regelmatig controle op snelweg A61 voor snelheid (max. 130km/uur) en voor inhaalverbod voor vrachtwagens en auto met aanhanger.
Linksrheinisch: op de A61 door Duitsland
De A61 loopt van Venlo tot aan Hochkenheim en is grotendeels tweebaans. Op veel stukken geldt geen maximumsnelheid, op enkele stukken is dat 130 km/u. Over het algemeen is het wegdek goed en bij de Hunsrück kent de weg het nodige hoogteverschil.
In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat. Wel kan er per deelstaat via het Zentrale Bussgeldstelle middels opgave van het kenteken achterhaald worden of er nog verkeersboetes openstaan.
Ter voorbeeld, een snelheidsovertreding van 10 km per uur kon rekenen op een boete van 15 euro, dit wordt nu 30 euro. Buiten de bebouwde kom gaat dit bedrag van 10 naar 20 euro. Ook andere boetes in Duitsland worden verhoogd.
Onderstaande bedragen zijn richtlijnen. Boete bij snelheidsoverschrijding: vanaf € 30 (overschrijding tot 10 km/h) tot € 800 (overschrijding meer dan 70 km/h).
Overdag 130 kilometer per uur rijden op de snelweg is voorlopig niet aan de orde. De stikstofcrisis laat dat niet toe, zegt VVD-minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dinsdag in het Algemeen Dagblad. De verlaagde maximumsnelheid werd eind 2019 noodgedwongen ingevoerd om de stikstofproblemen op te lossen.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
Vanaf vandaag kan je een GAS-boete krijgen voor driften en overdreven optrekken met je wagen in Balen, Dessel en Mol. Dat is een onderdeel van het aangepaste reglement van GAS-boetes dat vandaag in werking treedt.
De autosnelweg vormt een noord-zuid route die vanaf de Nederlandse grens bij Elten naar het zuidoosten loopt tot aan de Oostenrijkse grens bij Passau. De route loopt langs diverse belangrijke centra in Duitsland, zoals het Rhein-Ruhrgebied, Frankfurt am Main en Nürnberg.
Ook aan de wegindeling (met uitzondering van de snelweg) kun je vaak zien hoe hard je mag rijden. Het kan echter zo zijn dat je, ondanks alle uiterlijke schijn toch harder mag of zachter moet rijden. Dit wordt dan aangegeven door middel van (digitale) borden.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.