Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt. Let op, bij een eventuele radarcontrole wordt gaan we uit van de snelheden die daar officieel gereden mogen worden. De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur.
Het verschil tussen een blauw en geel kenteken
Het grootste verschil is dan ook eigenlijk de maximumsnelheid: een blauw kenteken scooter gaat maximaal 25 kilometer per uur en een scooter met geel kenteken gaat maximaal 45 kilometer per uur.
45km, Bromfiets, met helm rijden, gele kentekenplaat
Een aantal jaren terug was dit circa 80%, maar de 25km scooter die zonder een helm gereden mag worden is op dit moment meer in trek. 45km betekent dat de scooter is uitgerust met een gele kentekenplaat.
Hoe hard mag een 45 scooter op de rollenbank? Bij welke snelheid een WOK status – Een snorscooter mag niet harder kunnen dan 25 km/u. Aangezien er een afwijking mag zijn in de constructiesnelheid is er een marge van 4 km/u. De snorscooter mag dus 29 km/u rijden op de rollerbank.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
SCOOTER BOETES RIJSNELHEID
t/m 10 km/u: €65. 11 t/m 15 km/u: €130. Meer dan 15 km/u: €260.
Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
De bromscooter
Een bromscooter rijdt in tegenstelling tot zijn kleine broer standaard maximaal 45 kilometer per uur en deze is weer te herkennen aan de gele kentekenplaat. En omdat deze scooter aanzienlijk harder gaat dan de snorvariant, is het dragen van een helm hierbij wél verplicht.
Een bromfiets heeft een maximum constructiesnelheid van 45 kilometer per uur, voor een snorfiets is dit 25 kilometer per uur.
Snorfiets ombouwen naar bromfiets: de kosten
Voor de keuring door de RDW gelden vaste kosten. Deze bedragen op het moment van schrijven 108 euro, inclusief het opsturen van een nieuw kentekenbewijs. Daarna moet je een gele kentekenplaat bestellen. De kosten daarvoor liggen tussen de 25 en 45 euro.
Je snorscooter laten omkeuren in het kort
Na keuring vraag je een gele kentekenplaat aan (kosten € 24.95 ) Omkeuren van snorfiets naar bromfiets is ook mogelijk bij e-scooters. Verzekeringspremie blijft hetzelfde na ombouwen.
t/m 10 km/u: €60 + Wok status. 11 t/m 15 km/u: €120 + Wok status. Meer dan 15 km/u: €250 + Wok status.
Wettelijk gezien mag een snorscooter niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Er wordt bij snelheidsmetingen altijd rekening gehouden met een afwijking van 3 kilometer per uur. Dit betekent dat 28 kilometer per uur officieel het uiterste limiet is voor een snorscooter.
De kosten voor de keuring, het transport van en naar het RDW-keuringsstation en de wachttijd tijdens de keuring kosten € 275,00.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt.
Het opvoeren van een scooter is dus verboden. Je kunt er een boete voor krijgen en in het ergste geval neemt de politie zelfs je rijbewijs in beslag. Zorg ervoor dat jij niet op een opgevoerde scooter/brommer rijdt.
Het opvoeren van je scooter is onwettelijk, dus je riskeert een strafrechtelijke veroordeling voor de politierechtbank. Mogelijks zal je rechtsbijstandsverzekering tussenkomst weigeren en moet je je kosten van verdediging voor de politierechtbank en de gerechtskosten zelf betalen.
Op de rijbaan mogen ze 45 km/u rijden, op het fiets- of bromfietspad buiten de bebouwde kom mogen ze 40 km/u rijden en op het fiets- of bromfietspad binnen de bebouwde kom mogen ze 30 km/u rijden.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
Een snorscooter moet altijd op het fietspad rijden, als deze aanwezig is. Een bromscooter mag binnen de bebouwde kom echter niet op het fietspad rijden. Buiten de bebouwde kom moet dit juist wel. Als er een fiets- of bromfietspad aanwezig is, dan dient de bromscooter hierop te rijden.
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.
Bij snor- en bromfietsen kan gecontroleerd worden op maximumsnelheid en vervolgens op constructiesnelheid middels een rollerbank. Dat gaat niet op voor e-bikes.
In de praktijk wil dit zeggen dat men bij een bromfiets met een geel kenteken een WOK-melding doet bij een vastgestelde snelheid vanaf 56 km/u. Indien de scooter een blauw kenteken heeft, gaat het om 35 km/u.