Formule 2. Formule 2-bolides waren in het seizoen 2022 gemiddeld tussen de tien en vijftien seconden langzamer dan F1-wagens. Met 335 kilometer per uur ligt de topsnelheid ook een stuk lager dan van de Formule 1.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
De Formule 3 is de laagste klasse op de autosportladder die regelmatig in het F1-bijprogramma in actie komt. Het kampioenschap is dan ook een stuk langzamer dan de Formule 1 en Formule 2, al bereikt de F3 nog altijd topsnelheden van 300 kilometer per uur. Acceleratie van 0 tot 100 km/h duurt 3,1 seconden.
De Formule 1 is de raceklasse waar men het hardst rijdt. Daarna komt de Formule 2. De reden dat deze coureurs zachter rijden heeft te maken met de auto's. Deze hebben minder vermogen en kunnen niet zo hard als Formule 1 auto's.
Het feit dat de topsnelheid van de IndyCar hoger ligt, betekent niet dat deze wagens over een volledige ronde sneller zijn. De Formule 1-bolides accelereren veel sneller en hebben veel meer downforce, waardoor de bochtensnelheid aanzienlijk hoger ligt.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Sterker nog, een F1 is op een circuit in principe altijd sneller dan welke motorfiets ook. Aerodynamica, een dijk aan vermogen, 4 plakkerige banden en een batterij aan elektronica om de boel in het gareel te houden dragen allemaal hun steentje bij.
Formule 2 is het voorgerecht, Formule 1 de hoofdmoot
De opstapklasse kent een vrije training van 45 minuten.
De F2 2018 krijgt een 3,4 liter turbo-motor geleverd door Mecachrome met een vermogen van 620 pk bij 8.750 toeren. De DRS, virtuele safety car en elektronische systemen zijn vernieuwd, net als de ECU die ontwikkeld is voor toekomstige seizoenen om de kosten te controleren.
Die auto is door Dallara ontwikkeld en heeft een V6 turbomotor van Mecachrome.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Snelste rondje: 262.242 km/u
Eén van de meest krankzinnige F1-records dateert van 2004. Dat jaar waren de auto's sneller dan ooit en Juan Pablo Montoya wist daar wel raad mee. De Colombiaan reed in de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië in Monza een rondje met 262.242 kilometer per uur.
Denk daarbij aan aerodynamica, de staat van de achterband en ook de acceleratie uit de bochten. In de officiële documentatie schrijft Ducati dat de MotoGP-motor harder kan gaan dan 350 kilometer per uur.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Op relevante platforms als f1authentics.com verschijnen al F1-auto's voor zo'n 100.000 Britse ponden, wat momenteel neerkomt op zo'n 118.000 euro. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je een auto koopt die daadwerkelijk geracet heeft, maar hooguit een showauto die min of meer overeenkomt met het origineel.
De F2 is de tweede generatie nakomelingen bij een kruisingsexperiment, dus de nakomelingen ontstaan uit de kruising van de F1-generatie. Zie: F1-generatie, P-generatie.
Je hebt als rijder anderhalf miljoen euro nodig voor een winnende GP2-auto. Als je dat vergelijkt met de 200.000 euro voor de Formule 2, dan doen wij voor de autosport wat Easyjet en Ryanair in de luchtvaartindustrie hebben gedaan.
De Formule 3-wagen
Alle Formule 3-teams komen uit met gelijkwaardig materiaal. Het chassis is gebouwd door Dallara, dat ook de Formule 2- en GP3-wagens gebouwd heeft. Alle auto's waren voorzien van een 380 pk sterke Mecachrome V6-motor en een semiautomatische 6-versnellingsbak.
F1/F2 staat voor Technische maximum massa. Voor caravan en auto is dat dus respectievelijk 1500 kg en 2010 kg.
De duur van een F2-race kan variëren. Over het algemeen duren sprintraces ongeveer 45 minuten, terwijl de langere feature races meestal rond de 60 minuten duren. Deze tijden kunnen echter variëren afhankelijk van het circuit en de specifieke omstandigheden van elke race.
In de F1 en F2 proeven moet je 2 promotiepunten (pp) behalen. In de F3 t/m F8 moet je 4 pp halen en vanaf de F9 moet je 3 pp behalen om te promoveren. De laatste dressuurproef van de even proeven sluit je af met een theorieexamen. De theorie en proeven kun je vinden in het boek “Leer paardrijden met plezier”.
Verstappen eindigde op P2 met 337 kilometer per uur. Zhou Guanyu (336 kilometer per uur) maakte de top drie af.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.