Shell Recharge biedt thuisladers, een snellaadnetwerk en een gratis laadpas en app waarmee je bij ruim 300.000 publieke laadpalen in Europa terecht kunt.
Met de Shell Recharge laadpas heb je toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in Europa. Bovendien kun je hem gratis aanvragen en gebruiken.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt. Dat is iets zo'n € 0,13 per kilometer en € 1951 per jaar.
Shell Recharge laadpas
Swipe en laad, waar je ook gaat. Vraag jouw pas aan door naar de Shell Recharge-App te gaan en op 'bestel de laadpas' te klikken. De pas wordt meestal binnen 5 werkdagen naar het door jou aangegeven adres gestuurd. Na ontvangst hoef je de laadpas alleen nog maar te activeren in de app.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Sinds enkele maanden zijn de energiekosten explosief gestegen. De prijs per MWh elektriciteit was nog nooit zo hoog, waardoor het voordeel van lagere gebruikskosten bij een elektrische auto volledig wegsmelt. Een laadbeurt is nu duurder dan een tankbeurt.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost.
Vanaf een gebruik van 2.400 kWh per maand betaal je het tarief dat in je contract staat. Voor een volle accu van 50 kWh betaal je bij een stroomtarief van € 0,40 dus 50 x € 0,40 = € 20.
Je hebt niet altijd een laadpas nodig om je elektrische auto op te laden. In veel gevallen kun je een mobiele app gebruiken die gekoppeld is aan je bankrekening of creditcard. Het is dus niet zo dat je even de bankpas of creditcard langs de paal swiped en dan met laden kan beginnen.
Volgens een onderzoek van P3, Cirrantic en TheonData biedt Shell Recharge de beste dekking in Europa. Met deze laadpas en app heb je toegang tot de meeste oplaadpunten. Ook twee andere laadpassen bieden volgens dit een prima goede dekking.
Laadpas met abonnement van € 3,99 per maand
Je betaalt vanzelfsprekend nog wel de kosten van de laadsessie (altijd € 0,585 per kWh in Nederland). Daarnaast betaal je eenmalig € 1,95 aan verzendkosten bij bestelling van de laadpas.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,60 tot € 1,- per kWh bij een snellader.
Er wordt bij Fastned gebruik gemaakt van de Fastned app en de Maingau laadpas om de EV op te laden. Bij Shell Recharge/TNM wordt gebruik gemaakt van de Shell Recharge/TNM laadpas.
Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
Tips voor de accu van elektrische auto's
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Thuis opladen is altijd het voordeligst. Wanneer je je auto thuis aan de stekker legt, betaal je namelijk alleen het vaste tarief van jouw energiecontract. Gemiddeld is dat zo'n 22 cent per kWh (uitgaand van een vast energiecontract). Een openbare laadpaal of een snellaadpunt brengen nog andere kosten in rekening.
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Vanaf nu kan de elektrisch rijder opladen en direct afrekenen met de pinpas, creditcard of wearable!
Geen extra transactiekosten per laadsessie. Laden voor €0.45.5 per kWh, uitgezonderd bij snel laders (bij een snellader betaal je het geldende tarief dat de aanbieder heeft ingesteld.) Je kunt kiezen uit een pas of sleutelhanger. +1,95 verzendkosten.