Je steekt de stekker van de druppellader in het stopcontact en sluit hem vervolgens aan op de polen van je accu. Dankzij slimme software houdt hij vervolgens in de gaten of en hoeveel stroom er moet worden bijgeladen.
Een druppellader werkt op dezelfde manier en zorgt voor een lange levensduur van de accu. Het aansluiten van de druppellader is eenvoudig. Sluit de klassieke krokodillenklemmen aan op de accupolen, steek de stekker in het stopcontact en kies een laadmodus.
Het kiezen van de juiste druppellader
Alleen voor grote voertuigen zoals vrachtwagens of voor sommige grote boten kunt u een 24V-lader gebruiken. Een 6V-lader gebruikt u bijvoorbeeld voor een oldtimer. Kijk dus voor u een lader aanschaft eerst goed naar het aantal volt dat u nodig heeft.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
U kunt een druppellader natuurlijk ook gewoon gebruiken voor het laden en onderhouden van de accu van een voertuig dat u wel regelmatig gebruikt.
Er bestaat de kans van overlading, oververhitting en in extreme gevallen zelfs explosie.
Het is geen probleem om de druppellader weken, maanden of zelf permanent aan te sluiten op uw accu. Uitgezonderd als u gaat rijden. Mocht u dus een motor hebben waarmee u alleen in de zomer rijdt, kunt u deze in de overige maanden aansluiten op de druppellader.
Wat betreft het voorkomen van overladen zijn druppelladers dus per definitie veilige laders. Zorgen dat de accu niet wordt overladen, is een must omdat na verloop van tijd de accu bol zal gaan staan. In het ergste geval zal de batterij dan ontploffen.
Een druppellader heeft doorgaans een lage stroomsterkte (meestal tussen 5 en 1.500 mA). Hij wordt over het algemeen gebruikt om batterijen met een kleine capaciteit (2 tot 30 Ah) op te laden. Ze worden ook gebruikt om accu's met een grotere capaciteit (meer dan 30 Ah) in auto's en boten te onderhouden.
Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Onderhoud is opladen
Zorgen dat je accu goed geladen blijft is dus het devies! Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen.
In de periode dat de accu niet gebruikt wordt is het zeer aan te raden om een druppellader op de accu aan te sluiten. Dat verlengt de levensduur van de accu en zorgt ervoor dat de accu niet kapot gaat of diep ontladen zal raden tijdens die periode van stilstand.
Door de motor (stationair) te laten draaien kan deze een alternator (zeg maar, dynamo) aandrijven die elektrische energie levert. Op deze wijze wordt de 12 of 24 volt startaccu van uw vervoermiddel altijd weer volgeladen. U kunt deze energie ook gebruiken om uw tweede (huishoud-) accu mee op te laden.
Wat is de beste druppellader voor motoren? Daar kunnen we kort over zijn, dat is de Tecmate Optimate druppellader. Heb je een motor zonder CAN-BUS techniek, dan is een Optimate 3 (0,8 A) prima geschikt (€ 49,95). Wil je sneller kunnen laden, dan kun je kiezen voor een Optimate 4 Dual 1A (€ 69,95).
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Bij een langere rustperiode zorgt een druppellader ervoor dat de accu heel langzaam wordt opgeladen. De accu loopt hierdoor niet leeg. Ook overladen is hiermee uitgesloten, want de druppellader kan rustig een paar maanden aangesloten zijn.
Een onderhoudsvrije batterij moet wel geladen worden met een lader die geschikt is voor het laden van deze batterijen. De groep van onderhoudsvrije batterijen omvat zowel de batterijen met gegelificeerd zuur (Gel) als ook de batterijen met glasmat technologie (AGM = Absorbed Glass Microfiber).
Een lege accu opladen kan met een goede acculader. Dit kan alleen als je ergens langere tijd bent, want het opladen kost tijd en enige voorbereiding. Check voor het kopen van een acculader welk type accu in je auto zit. Dit staat op de accu of anders in de gebruiksaanwijzing.
Voorbeeld: Een lege accu van 200 Ah, een acculader van 50 Ampère en een stroomverbruik van 10 Ampère. De laadtijd is dan ongeveer 200/(50-10) = 5 uur + 4 uur naladen; dus in totaal 9 uur. Indien de accu's maar voor 50 % ontladen zijn bedraagt de laadtijd 100/(50-10) = 2,5 + 4 uur; dus in totaal 6,5 uur.
Tot 100 procent opladen is slecht voor je batterij
Opladen tot 100 procent leidt dus tot veel meer slijtage dan opladen tot 70 of 80 procent. Daarnaast is het schadelijk voor je batterij om te blijven doorladen nadat de 100 procent is bereikt.
Vaak laadt de accu niet meer op omdat de adapter niet meer goed werkt. De adapter kan dan de laptop soms nog wel aanhouden maar heeft geen capaciteit om ook de accu nog op te laden. De beste manier om dit te testen is een andere adapter proberen. Met een andere, werkende adapter zou de accu wel gewoon op moeten laden.