De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Nieuwe auto's die in 2023 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 16% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%. * Voor elektrische auto's geldt sinds 2019 een bijtelling tot een bepaalde cataloguswaarde (cap). Daarboven geldt de standaard bijtelling van 22%. Voor waterstofauto's geldt deze beperking niet.
Het privégebruik van een zakelijke leaseauto geldt als loon in natura. Via de bijtelling betaal je hier belasting over. Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's.
Bruto bijtelling berekenen
Stel dat u een zakelijk een benzineauto rijdt met een cataloguswaarde van € 30.000 en de bijtelling in 2023 is 22 procent. Gebruik dan € 30.000*0,22 = € 6.600. Dan is dat uw bruto bijtelling voor 2023.
Heeft u een auto van de zaak en rijdt u hiermee per jaar privé meer dan 500 kilometer? Dan wordt een bedrag bij uw brutoloon opgeteld. Dit heet de fiscale bijtelling.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
De netto bijtelling is wat de auto je daadwerkelijk kost en is mede afhankelijk van de hoogte van je inkomen. De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum. Is de auto ouder dan 60 maanden, dan is in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 25% van toepassing.
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in een auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Hiermee bespaar je misschien wel meer dan bij het krijgen van een hoger brutoloon. Het nadeel is wel dat een bedrijf deze autokosten niet als loon beschouwt. Hierdoor loop je wat vakantiegeld mis én pensioen.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Betalen voor het privégebruik van een auto van de zaak
In de basis is de bijtellingsregeling heel eenvoudig: voor alle auto's die CO2 uitstoten, bedraagt het bijtellingspercentage 22% van de cataloguswaarde. Dit geldt dus ook voor hybride en plug-in hybride auto's.
En hebt u een (bestel)auto van uw werkgever die u ook privé gebruikt? Dan geldt de regeling 'Privégebruik auto van de werkgever'. Dat betekent dat uw werkgever een bedrag bij uw loon moet tellen, omdat u voordeel hebt van dit privégebruik. Dat bedrag is de zogenoemde bijtelling.
Alle kosten die je maakt voor brandstof, onderhoud, parkeerkosten, parkeervergunning en reparatie zijn bij een bedrijfsauto direct aftrekbaar van de winst. De btw hierop breng je direct in mindering via de aangifte omzetbelasting zoals je dat ook met inkoop van materialen doet.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
In principe is zakelijke lease niet duurder dan private lease. Het hangt af van verschillende factoren. Gebruik je de auto bijvoorbeeld ook privé en zo ja, hoe vaak?
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Iedereen die in het bezit is van een in Nederland geldig rijbewijs, mag rijden in uw leaseauto. U moet hier echter wel toestemming voor hebben gegeven en u blijft zelf verantwoordelijk voor het voertuig.
Alleen als de auto al voor 2017 op naam van de werknemer stond blijft in 2022 de 25 procent bijtelling van toepassing. Er zijn uitzonderingen. Voor auto's zonder CO2-uitstoot mag je rekenen met het lage percentage van 16 procent.
Fiscale bijtellingen zoals een leaseauto, hebben geen invloed op de maximale hypotheekverstrekking. Hetzelfde kan gezegd worden over aftrekposten. Alleen de betaalde partneralimentatie zorgt voor een lagere maximale hypotheek.
Sinds 1 januari 2019 is het bijtellingspercentage voor privégebruik van een nieuwe volledig elektrische waterstofauto 4 procent.