Een zakelijke auto afschrijven doe je normaal gesproken in vijf jaar tijd. Verderop lees je waarom dit vijf jaar is. Een zakelijke auto afschrijven gebeurt via de lineaire methode: Afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) / vermoedelijke gebruiksduur.
Afschrijving auto berekenen
Om de afschrijving te berekenen haal je van de aanschafwaarde de restwaarde af. Vervolgens deel je het bedrag wat je overhoudt door de economische levensduur van de auto. Dat is 5 jaar.
De aanschafwaarde van je auto is €16.000,- en je verwacht er 6 jaar in te rijden. De restwaarde wordt geschat op €7.000,-. Je trekt de restwaarde van de aanschafwaarde af en deelt dit door het aantal verwachte jaren dat je de auto gebruikt. €16.000 - €7.000 : 6 = €1.500 euro afschrijving per jaar.
De afschrijving gebeurt meestal via een lineaire berekening. Dat wil zeggen dat je in principe het verschil tussen aankoopwaarde en restwaarde over 5 jaar deelt en dit boekt als afschrijving. Het afschrijvingspercentage mag per jaar nooit hoger zijn dan 20% van de aanschafwaarde.
Auto op naam van de zaak zetten
Heb je een eenmanszaak? Dan kun je de auto alleen op jouw eigen persoonlijke naam laten registreren. Bij andere rechtsvormen kun je het kenteken op naam van je bedrijf laten zetten. Meer informatie vind je bij de RDW.
In gewoon Nederlands betekent dit dat je per jaar maximaal 20% van de aanschafprijs mag afschrijven. Blijf je daar onder, dan is er niets aan de hand. Schrijf je meer af, dan is dat in strijd met de belastingregels. Stel dat jouw auto 50.000 euro kost, dan mag je dus niet meer dan 10.000 euro per jaar afschrijven.
U kunt een tweede auto ook op de zaak zetten als u deze minstens 10% zakelijk gebruikt. Alle kosten zijn aftrekbaar, minus de bijtelling voor privégebruik. Een alternatief is een volledig elektrische auto met een bijtelling van 4%.
Een zakelijke auto afschrijven moet in maximaal vijf jaar en gaat via de lineaire methode. Afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) / vermoedelijke gebruiksduur. Voorbeeld: € 35.000-€ 5.000 = € 30.000/5 = € 6.000 per jaar.
Jaar van aankoop van het voertuig
U mag het voertuig afschrijven voor een volledig jaar (ongeacht de datum van aankoop).
De formule voor deze berekening van de afschrijving luidt: afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur.
Ja, dat maakt zeker uit. Een nieuwe auto schrijft namelijk het meeste af in de eerste 3 jaar. Een nieuwe auto is na 5 jaar gemiddeld zo'n 50% jaar minder waard. Wanneer je een occasion aanschaft scheelt dit dus een heleboel met betrekking tot de afschrijvingskosten.
Hoe groter immers uw afschrijving, hoe kleiner uw belastbaar inkomen en hoe minder belastingen u dus betaalt. Tip. Door sneller af te schrijven, bespaart u ook op de sociale bijdragen, zij het wel pas binnen drie jaar.
Het aantal jaar dat je moet afschrijven, hangt van van de verwachte levensduur van de investering. Daarbij geldt dat je maximaal 20% van de aanschafprijs per jaar mag afschrijven. Je kunt een investering daardoor niet sneller dan in 5 jaar afschrijven.
Investeringen kunt u niet in één keer in kosten nemen, maar moet u afschrijven. Hoe korter die afschrijvingstermijn, hoe beter, maar hoe groter ook de kans dat de fiscus moeilijk doet. Uw eenmanszaak kan daarop wel anticiperen door degressief af te schrijven, iets wat een vennootschap niet kan.
Je kunt de autokosten in de boekhouding voor ZZP-ers boeken door het aantal gereden kilometers te berekenen, dat te vermenigvuldigen met €0,19 en het bedrag af te boeken van de zakelijke rekening naar je privé-rekening. Vervolgens kun je de afschrijving in de boekhouding opnemen als 'Kilometervergoeding'.
De aftrek voor een auto met een uitstoot van 200 g of meer kan nooit hoger zijn dan 40%. Voor auto's onder de 200 g uitstoot is het minimaal 50% en maximaal 100%.
Een tweedehandsvoertuig mag afgeschreven worden op basis van gezond verstand: een termijn tussen de 2 en 4 jaar is aannemelijk. Indien er wordt afgeschreven op slechts 2 jaar is een goede motivatie noodzakelijk. De doorslaggevende redenen kunnen de kilometerstand, leeftijd en aanschafwaarde zijn.
Kosten die volledig betrekking hebben op uw bedrijfsvoering, zoals de huur van een bedrijfsruimte of kantoorkosten zijn voor u als ondernemer volledig aftrekbaar. Daarnaast zijn er kosten die tot op zeker hoogte nodig zijn voor de uitoefening van uw bedrijf, maar u ook prive nodig heeft.
Hoe werkt afschrijven? Om te berekenen hoeveel je elk jaar mag afschrijven heb je de volgende gegevens nodig: aanschafkosten, vermoedelijke gebruiksduur en de restwaarde. De formule voor het jaarlijkse afschrijving is: (aanschafkosten - restwaarde) ÷ vermoedelijke gebruiksduur.
Bij financial lease ben je als zzp'er (economisch) eigenaar van de auto. Dit is namelijk een kredietvorm waarmee je de auto koopt op naam van je bedrijf en je de lening afbetaalt in termijnen. De waarde van de auto kan je op je balans zetten, waardoor je in de meeste gevallen recht hebt op afschrijving en renteaftrek.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Het gros van de benzine- en dieselwagens hebben op vandaag een fiscaal aftrekpercentage tussen de 50% en 65%. De kosten verbonden aan elektrische wagens zijn volledig aftrekbaar om de eenvoudige reden dat deze wagens geen uitstoot hebben en de formule dus resulteert in een aftrekbaarheid van 100%.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Als je dus veel wilt investeren in jouw bedrijf, is het verstandig om voor een leasecontract te gaan. Zo houd je geld over dat jij aan andere zaken kunt uitgeven om de groei van jouw bedrijf te bevorderen. Ook heb je dankzij een leasecontract inzicht in de maandelijkse uitgaven. Mijn leaseauto uitlenen: hoe zit dat? »