Goede standaardzinnen voor de afsluiting van een zakelijke brief zijn bijvoorbeeld: Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Ik dank u bij voorbaat vriendelijk voor uw moeite.
Ik zie uw reactie graag tegemoet. Uw rapport zie ik met belangstelling tegemoet. Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Wij hopen spoedig iets van u te vernemen.
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.
Je sluit je brief op een gepaste manier af, bijvoorbeeld door de woorden 'Met vriendelijke groet' of 'Hoogachtend' gevolgd door een komma en je eigen naam. Je vermeldt hier welke bijlage(n) je eventueel toe hebt gevoegd.
Dit kan bijvoorbeeld zijn hoogachtend of met vriendelijke groet met daaronder je naam en eventueel handtekening. Let op een juist gebruik van interpunctie, zoals punt en komma bij deze afsluiter.
Als je de brief begint met 'Geachte' is Hoogachtend of Met vriendelijke groet een goede afsluiting. Als je begint met 'Beste' kun je Met vriendelijke groet(en) gebruiken. Daaronder plaats je je handtekening, je naam en eventueel je functie.
Met vriendelijke groeten en Met vriendelijke groet zijn de gebruikelijkste formuleringen. Die vormen zijn ook zonder met mogelijk: Vriendelijke groeten, Vriendelijke groet. Als een brief of e-mail een duidelijk informeel karakter heeft, zijn ook andere slotgroeten mogelijk: Groeten, Groet, Groetjes, Hartelijke groet.
zin waarmee een tekst eindigt. zin waarmee een geschreven of gesproken tekst eindigt; laatste zin van een boek, hoofdstuk, paragraaf, gedicht, verhaal, verslag, artikel, folder, opstel, brief, gesprek, lied, toespraak, redevoering, toneelstuk e.d.; laatste zin.
Dan laat jij écht zien dat je geïnteresseerd bent in de functie en dat je weet waar je het over hebt. Bereid de vragen van tevoren dus goed voor. Je kan vragen stellen over onder andere de werksfeer, welke eigenschappen ze zoeken, de werkzaamheden, opleidingsmogelijkheden en het sollicitatieproces.
"Alvast bedankt," of "op voorhand bedankt," blijken dé manier om een antwoord los te krijgen. "Dankjewel," en "bedankt," prijkten op een mooie tweede plaats. Erg formele afsluiters, zoals "hoogachtend," gebruik je dan weer beter niet.
Die formule is wat formeel; je bent vriendelijk, maar je bewaart wel enige afstand, wat prettig kan zijn in een zakelijk contact. Maar als je de geadresseerde wat beter kent, zou je ook voor het meervoud kunnen kiezen. 'Met vriendelijke groeten' klinkt nét een beetje gezelliger en ehm, nou ja, vriendelijker.
Een veelgebruikte neutrale slotformule is Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten. Je kunt hiervoor kiezen bij zowel formele als informele correspondentie. Als je het formeel wilt houden, dan kun je gebruikmaken van Hoogachtend.
Bij een formele aanhef als Zeer geachte mevrouw of Weledelgestrenge heer, past Hoogachtend of Met de meeste hoogachting het best. Brieven die beginnen met Geachte heer of Geachte mevrouw, kunnen zowel met Met vriendelijke groet(en) als met Hoogachtend worden afgesloten.
Maak samen van de volgende zinnen beleefde vragen: Voorbeeld: - Ik wil dat je het raam dichtdoet: Wil je (misschien) het raam even dicht doen? - Ik vraag of je een potlood voor me hebt. Mag ik (misschien) je potlood even lenen?
Stel open vragen – maar niet altijd
Stel dus open vragen. Maar er zijn wat uitzonderingen: soms kan een gesloten vraag krachtiger zijn dan een open vraag. Bijvoorbeeld als je iemand iets duidelijker wil laten verwoorden, of met meer zelfvertrouwen, of als je beter wil begrijpen waar ze aan denken.
Tot slot beantwoord je op basis van jouw onderzoek de hoofdvraag. Leg daarbij duidelijk uit hoe je tot deze conclusie bent gekomen. Tip Geef niet letterlijk je hoofdvraag en daaronder direct het antwoord, maar werk beschrijvend en verwerk jouw antwoord in een lopende tekst.
Het laatste deel van een tekst wordt het slot genoemd. In het slot wordt meestal de belangrijkste informatie uit de tekst herhaald.