In 2019 kwamen 465 mannen om in het verkeer, hier tegenover stonden 196 vrouwen.
Vrouwen melden iets meer schade dan mannen maar het gemiddelde schadebedrag ligt bij mannelijke automobilisten gemiddeld iets hoger. Dat komt naar voren uit een analyse vanArval Lease op basis van de schades gemeld door de eigen leaserijders.
Of ze nu bestuurder, passagier of voetganger zijn, vrouwen vertegenwoordigen 43% van de verkeersslachtoffers (doden of gewonden). Hun aandeel daalt zelfs naar 37% als we rekening houden met bestuurders alleen. Daarnaast zijn er wel 62% van de gewonde of overleden passagiers van het vrouwelijke geslacht.
Uit een onderzoek van vergelijkingswebsite hoyhoy.nl is gebleken dat in het algemeen vrouwen even vaak schade rijden als mannen, maar dat de schade van mannen veel hoger oploopt. De schade van mannen ligt gemiddeld 14% hoger dan de schade van vrouwen.
Vrouwen bewegen zich van nature voorzichtiger door het verkeer dan mannen. Daardoor maken ze slechts 44 procent uit van de lichtgewonden en maar 34 procent van de zwaargewonden. Kijken we naar het aantal verkeersdoden, dan is amper 23 procent een vrouw.
Saoedi-Arabië is momenteel het enige land ter wereld waar vrouwen geen auto mogen rijden.
Vanaf 24 juni mogen vrouwen in Saudi-Arabië zelfstandig met de auto rijden, als ze een rijbewijs hebben tenminste. Het is een historisch moment, want Saudi-Arabië was het enige land ter wereld waar vrouwen niet met de wagen mochten rijden.
Uit een Brits onderzoek onder bijna 1400 automobilisten blijkt dat vrouwen een stuk beter rijden dan mannen. Automobilisten werden beoordeeld op zaken als bumperkleven, houden aan de snelheid en de bocht afsnijden. Vrouwen scoren gemiddeld 23,6 van de 30 punten, tegen 19,8 voor mannen.
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe.
Te hard rijden
Buurtbewoners maken zich hier vaak grote zorgen over. Dat is niet onterecht, want te hard rijden is meteen ook de grootste oorzaak van aanrijdingen in de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom delen autobestuurders de weg met voetgangers, fietsers en jonge kinderen en daarom is de snelheid er beperkt.
Wij zijn in Nederland inmiddels met 17,4 miljoen Nederlanders. De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk.
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Volgens Europese cijfers vallen verkeersongevallen vrijwel altijd naar de mens te herleiden. Bij vrijwel 95% van alle verkeersongevallen in Europa ligt een menselijke fout aan de basis.
Vrouwen willen een man die initiatief neemt, erachter aangaat als hij iets wil, maar tegelijkertijd bescheiden kan zijn en het kan toegeven als hij iets fout heeft gedaan. Ook daar verantwoordelijkheid voor neemt. Een van de meest aantrekkelijke aspecten van een man is dat hij staat voor wat hij vindt en zegt.
In Nederland rijden ruim 208.000 vrouwen motor! Oftewel een op de drie motorrijders is vrouw! Motormeiden.tv is het platform voor alle meiden die motorrijden.
Malta, Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk blijven de laagste verkeersongelukken melden, met minder dan 30 sterfgevallen per miljoen inwoners. Vier landen melden nog steeds meer dan 90 doden per miljoen inwoners: Bulgarije, Letland, Litouwen en Roemenië.
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat. Vooral in Oostenrijk loop je als vakantieganger risico.
Auto uitlenen mag
Ja hoor: je mag je auto gewoon aan iemand uitlenen. Je autoverzekering is namelijk gekoppeld aan je kenteken. Als een vriend of vriendin met jouw toestemming in je auto rijdt, ben je gewoon verzekerd voor eventuele schades. Of de schade is gedekt, hangt af van de dekking van je autoverzekering.
Momenteel heeft ongeveer tweederde (65%) van de mannen een auto in het bezit, tegenover ongeveer eenderde (37%) van de vrouwen. Maar hier is een verandering aan het ontstaan, stelt het CBS. Steeds minder mannen en steeds meer vrouwen bezitten namelijk een auto.
Dat mag, als jij hier toestemming voor geeft en de bestuurder natuurlijk bevoegd is om te rijden. Jouw auto is dan tijdens het uitlenen gewoon verzekerd. Houd er wel rekening mee dat schade die een familielid of vriend met jouw auto veroorzaakt, niet verhaald kan worden op de persoon die jouw auto leent en bestuurt.
Er is in Nederland geen leeftijd vastgesteld waarop men zou moeten stoppen met autorijden. Automobilisten van 75 jaar en ouder zijn bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs wel verplicht om een 'Verklaring van geschiktheid' bij te voegen.
Het is vrouwen verboden om te reizen, officiële zaken te doen of bepaalde medische procedures te ondergaan zonder toestemming van deze voogd. Vrouwen hebben de toestemming van hun voogd nodig voor: Huwelijk en echtscheiding. Reizen.
In Qatar bestaat er geen wet die vrouwen verbiedt te sporten, wel is er een andere wet die het vrouwenvoetbal in de weg staat: om buitenshuis een sport te beoefenen, is er voor de vrouwen toestemming nodig van een mannelijke voogd. Die is er niet, en de FIFA houdt zich op de achtergrond.
Nederlandse automobilisten scoren samen een 7,9 op een schaal van 10. Volgens het onderzoek doen we het in Nederland onder meer zo goed dankzij de vele voorlichting rondom verkeersveiligheid en de uitgebreide aandacht voor fietsers. Letland en de Verenigde Staten completeren de top drie van beste chauffeurs.