Geen vaste datumgrenzen voor winterbanden
De verplichting geldt zoals gezegd alleen bij winterse omstandigheden ("Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte"). Dat betekent dus dat als je in Duitsland een auto bestuurt terwijl de omstandigheden niet winters zijn, je best op zomerbanden mag rijden.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Winterbanden zijn in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Er is geen vaste periode waarin winterbanden verplicht zijn. Het beste is om winterbanden te hebben tussen oktober en april (dan is er kans op winters weer).
Als je in Duitsland niet op winterbanden rijdt, terwijl de omstandigheden wel roepen om winterbanden. Dan riskeer je een boete van 60 euro wanneer je aangehouden wordt. Belemmer je het verkeer doordat je geen winterbanden hebt, terwijl er winterse omstandigheden zijn? Dan riskeer je een boete van 80 euro.
Wanneer je in die periode geen winterbanden onder je auto hebt of je banden onvoldoende profiel hebben (minimaal 4 of 5 millimeter voor diagonaalbanden), kun je een boete van 40 euro krijgen. Als je betrokken bent bij een ongeval, kan deze boete oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Boete geen winterbanden Duitsland
Rijden zonder winterbanden in Duitsland: boetes geen uitzondering. Als je de verplichting om op winterbanden te rijden negeert én wordt aangehouden, staat daar €60 boete op. De boete voor het niet hebben van winterbanden en het verkeer belemmeren is €80.
De minimale profieldiepte voor banden in Duitsland is 1,6 mm. Bij winterbanden wordt echter een minimale profieldiepte van 4 mm geadviseerd. Bij minder dan 4 mm werkt de band namelijk niet meer optimaal en verliest hij z'n winterse eigenschappen.
U kunt een winterband herkennen aan het symbool met bergen en een sneeuwvlok op de zijkant. Dit betekent dat de band voldoet aan de veiligheidscriteria voor winterse omstandigheden.
Vooraf. Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
U vraagt hoe hard u mag met aangekoppelde aanhanger in Duitsland. Voor personenauto's en campers < 3500 kg met aanhangwagen/caravan geldt buiten de bebouwde kom overal een maximum snelheid van 80 km/h. Auto's met een door TÜV Nord goedgekeurde aanhanger mogen 100 km/h.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Over het algemeen raden we aan om je zomerbanden aan het begin van de lente weer te monteren, wanneer de temperatuur regelmatig boven de 7°C en rond de 10°C ligt. Vertrouw bij twijfel op de overgang naar de zomertijd, die dit jaar in de nacht van 25 op 26 maart 2023 plaatsvindt.
De beste band uit de test is de Michelin Primacy 4 met overtuigende prestaties op alle onderdelen. Vooral op het onderdeel slijtvastheid steekt hij nog boven de 3 andere 4 sterren banden uit. Die andere drie zijn de Bridgestone Turanza T005, de Maxxis Premitra 5 en de Pirelli Cinturato P7.
De minimale profieldiepte van winterbanden in Duitsland
Voor winterbanden geldt ook een wettelijk voorgeschreven minimum van 1,6 mm wanneer het aankomt op de diepte van het profiel van de winterband.
Banden zonder profiel
Zulke banden worden ook wel slicks genoemd en worden door verschillende bandenfabrikanten aangeboden (zoals Pirelli en Michelin). Tijdens racewedstrijden moeten banden zo snel mogelijk draaien.
Te weinig profiel
Welke type autoband je ook hebt, de prestatie van de band neemt af naar mate de profieldiepte afneemt. Hoe minder diep het profiel hoe slechter b.v. het water kan worden afgevoerd bij een zomerband. Je verliest meer en meer grip op de weg terwijl je moet zorgen dat je altijd voldoende grip houdt.
Buiten de bebouwde kom stijgt het bedrag van 10 naar 20 euro. De kosten van snelheidsboetes in Duitsland voor 2022 verdubbelen voor alle boetes tot de 20 km/u. Een overtreding van 30 km/u kost nu geen 100, maar 180 euro binnen de bebouwde kom. Daarbuiten stijgt het van 80 naar 150.
In de zomer heb je met winterbanden een langere remweg dan met zomerbanden. Dat komt omdat het profiel en het rubbermengsel van winterbanden zijn ontworpen voor gebruik bij lage temperaturen en sneeuw, wat leidt tot een verminderde effectiviteit bij hoge temperaturen en op droog wegdek.
Bij winterbanden ligt de snelheidslimiet normaalgesproken tussen de 160 en 190 km/u. De volgende categorieen worden gehanteerd: 160 km/h (Speed Index Q), 190 km/h (T), 210 km/h (H), 240 km/h (V) en boven 240 km/h (ZR).
Waar zijn sneeuwkettingen verplicht? In landen zoals Duitsland, Frankrijk, Italië, Kroatië, Noorwegen , Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, en Tsjechië. Hier is het bij extreme weersomstandigheden op bepaalde wegen verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken.
Wissel je winterbanden als de temperatuur onder de 7 graden komt. Dat is vaak tussen november en april. Handige ezelsbruggetjes: plaats je winterbanden als de 'r' in de maand zit of laat winterbanden monteren als de wintertijd ingaat.
Momenteel (2021) zijn sneeuwsokken alleen toegestaan in Frankrijk en in Nederland. In andere Alpenlanden moet er staal in kettingen zitten om als ketting gebruikt te mogen worden.