Competenties zijn jouw vaardigheden en kwaliteiten samen. Dit zijn dus de onderdelen waar je goed in bent en waarmee je je onderscheidt (op werk). Voor sommige competenties heb je al aanleg, en andere kun je verder ontwikkelen.
Wat zijn competenties? Competenties zijn een combinatie tussen kennis, vaardigheden en persoonseigenschappen. Bijvoorbeeld 'assertief communiceren'; je bent communicatief sterk (persoonseigenschap), maar weet dit ook in te zetten zonder je professionaliteit te verliezen (kennis en vaardigheid).
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: competentie (zn) : bedrevenheid, bekwaamheid, capaciteiten, deskundigheid, kunde, kundigheid, meesterschap, slagvaardigheid, vakbekwaamheid, vakkundigheid, vakmanschap.
Ontwikkelbaarheid competenties
Andere competenties (stressbestendigheid, analytisch vermogen, initiatief) zijn niet of zeer moeizaam ontwikkelbaar en zitten dicht tegen iemands persoonlijkheid aan. Toch kan hier een training en workshop zeer nuttig zijn.
Ontwikkelpunten zijn heel simpel gezegd de eigenschappen die je nog niet compleet beheerst. Je kunt je op deze punten nog verder ontwikkelen. Het is dus helemaal niks negatiefs en iedereen heeft ze. Je ontwikkelpunten veranderen ook van tijd tot tijd.
Geduld. Definitie van de competentie geduld Vermogen om rustig af te wachten of een langdurige taak rustig af te maken. Niet sneller willen dan de omstandigheden of de eigen situatie toelaat.
Wat is een zwak punt? Nou bijvoorbeeld iets wat je niet zo goed kunt, waar je geen verstand van hebt, waar je niet vaardig in bent of waar je geen inzicht in hebt. Ons systeem brengt met zich mee dat wij snel op zwakke punten gefocust zijn. Dat is niet alleen op school zo.
In normaal Nederlands: een competentie is de optelsom van vaardigheden, kennis en persoonlijke kwaliteiten die je bezit en inzet om je werk goed uit te voeren. Vaak is het een bundeling van verschillende vaardigheden en kennis die in gedrag tot uiting komen.
Communicatie als competentie
Communicatie is de overdracht of uitwisseling van informatie. Als je hier competent in bent, weet je dus hoe je informatie goed kunt overbrengen en ontvangen. Zowel verbaal (met behulp van woorden) als non-verbaal (denk aan houding en gelaatsuitdrukking).
Het begrip “sociale competenties” omvat alle sociale kennis en vaardigheden. Jezelf in een ander kunnen verplaatsen, kunnen communiceren, samenwerken, helpen conflicten voorkomen, oplossen en het ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid… Het valt allemaal onder sociale competenties.
Valkuilen zijn eigenschappen waarin je doorslaat. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een valkuil niet een zwak punt of een negatieve eigenschap. Het is eigenlijk een kwaliteit die je te veel inzet. Zet het woordje 'te' voor je kwaliteit en je weet wat je mogelijke valkuil is.
Competenties zijn de vaardigheden (ook wel 'skills' genoemd) die je leert op school, tijdens een studie, met een cursus, via een training of gewoon door te werken. Sommige competenties heb je al van nature, maar je vaardigheden verder ontwikkelen kan natuurlijk altijd!
Het verschil tussen vaardigheden en competenties samengevat:
Vaardigheden zijn dus specifieke, meetbare en aan te leren kwaliteiten die een persoon in staat stellen om bepaalde taken uit te voeren. Competenties zijn echter breder en omvatten naast vaardigheden ook kennis, gedrag en houding.
Competenties worden gebruikt binnen organisaties om te duiden over welke bekwaamheden de medewerker moet beschikken en ook om in kaart te brengen over welke bekwaamheden hij/zij beschikt. In dit artikel ga ik in op competenties en ook op competentieontwikkeling.
Een competentie laat zien welke vaardigheden, talenten of kennis je in huis hebt. Waar je goed in bent, dus. Het gaat om vaardigheden en eigenschappen die je toepast tijdens je werk. Zo weet je potentiële werkgever waar je goed in bent en wat voor type werknemer je bent.