Gewone lucht bestaat uit ongeveer 80% stikstof en 20% zuurstof (ff kort door de bocht). Stel dat je je band vult met lucht, dan heb je dus 80% stikstof in je band zitten (zomaar, gratis!) en 20% zuurstof.
De bandenspanning controleert u met een bandenspanningsmeter. De bandenspanningsmeter geeft aan op hoeveel bar de bandenspanning momenteel staat. Is het aantal bar te laag? Dan pompt u de banden op tot de juiste bandenspanning.
Hoeveel bar in een autoband dient te zitten is afhankelijk van de adviesbandenspanning van de fabrikant. De hoeveelheid bar in een autoband varieert doorgaans tussen de 2 en 3 bar.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Banden blijven langer op spanning
Een groot voordeel van stikstof in je banden is dat stikstof stabieler is dan perslucht. Stikstof heeft grotere moleculen die moeilijker door de rubber wanden van banden heen gaan, waardoor het natuurlijke spanningsverlies kleiner is. Je band blijft dus langer op spanning.
Wetenschappers van de Universiteit van Nottingham hebben een methode ontwikkeld waarmee vrijwel alle gewassen stikstof uit de lucht kunnen halen. Stikstofbinding, het proces waardoor stikstof in ammoniak wordt omgezet, is essentieel voor planten om te overleven en te groeien.
Stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3) zijn schadelijk voor de natuur als er te veel van in de bodem of het water terechtkomt. Planten als bramen, brandnetels en gras gaan er harder door groeien en overwoekeren andere planten. Daardoor verdwijnen ook insecten, vlinders en vogels.
Beter is om je banden op te pompen bij een van de gratis bandenpompen op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra of Park&Ride locaties. Je kunt je banden ook gewoon thuis oppompen. Hier heb je wel de juiste apparatuur voor nodig. Autobanden oppompen kan met een voetpomp of een bandencompressor.
Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter. Bij een te lage bandenspanning is er juist ongelijkmatige verdeling van de druk.
Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik, maar ook voor de wegligging. Bovendien wordt een zachte band sneller heet, waardoor er meer kans is op een klapband. Een te hoge bandenspanning is eveneens niet goed: dit zorgt voor een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.
De stelregel is dat je elke twee maanden je autobanden oppompt. Het kost niet veel moeite (als je weet hoe het moet) en je rijdt er veiliger én zuiniger door. Hoewel het oppompen van je banden, of in ieder geval het rijden met de juiste bandenspanning, zo belangrijk is, rijden we massaal met te zachte banden.
De bandenspanning is altijd hetzelfde per as. Dus beide voor- of achterwielen hebben altijd dezelfde bandenspanning. Er kan een verschil zijn tussen de voor- en achterwielen, afhankelijk van de bandenmaat. De sticker laat ook zien hoe de spanning verandert wanneer jouw auto zwaar wordt belast.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant. Tegelijkertijd hebt u voldoende tijd om de banden te vervangen wanneer de grenswaarden dichterbij komen.
Meet je bandenspanning bij voorkeur als de auto al lange tijd stilstaat. Moet je nog een stukje rijden naar het tankstation? Dat is geen probleem, bij een afstand van minder dan 5 kilometer zijn je banden nog koud genoeg.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
Bevestig de pomp op de juiste manier op het ventiel
Dit zorgt ervoor dat er lucht het ventiel in gaat, in plaats van lucht wegloopt terwijl je pompt. Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen.
Autoband oppompen met fietspomp
Heb je geen elektrische compressor? Dan kun je een autoband ook met een moderne fietspomp op de juiste spanning brengen. Voorwaarde is wel dat de pomp over een drukmeter beschikt en tot minimaal 3 bar gaat.
Duitsland hanteert bijvoorbeeld heel hoge drempelwaarden. De redenering daar is: Alle stikstofbronnen waarvan de depositie lager is dan 21 mol bekijken we niet, we zeggen dat zo'n bron geen gevolgen heeft. Ter vergelijking, in Nederland ligt de drempelwaarde op 0,0001 mol”, verduidelijkt de hoogleraar Omgevingsrecht.
In Nederland stoot de landbouw volgens het RIVM al decennia de meeste stikstof uit, gevolgd door industrie en verkeer.
Boeren gebruiken mest van dieren en kunstmest om hun land te bemesten. Een deel van die mest verdampt als ammoniak en komt zo in de lucht. Om de zogenaamde 'stikstofproblematiek' goed te begrijpen, zijn drie termen belangrijk: Concentratie (hoeveel zit er in de lucht)
De invloed van de mens op de productie van reactief stikstof heeft gevolgen voor het klimaat. Direct doordat het leidt tot de productie van lachgas (N2O), een broeikasgas met een ongeveer driehonderd keer sterker effect dan het broeikasgas koolstofdioxide.
Blootstelling aan een teveel aan stikstof vormt een risico voor de gezondheid, omdat het zuurstof- verdringend is. Een te hoge concentratie stikstof in de lucht kan zelfs de dood tot gevolg hebben. Het aanraken van vloeibare stikstof kan brandwonden veroorzaken.
Stikstofoxiden. De luchtvaart stootte 36 miljoen kilo stikstofoxiden uit in 2021. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2021 rond de 10 procent.