Bij de meestgemaakte fouten gaat het vooral om het gedrag bij kruispunten en inhalen. Vaak rijden kandidaten te snel naar kruispunten en kijken ze hierbij te laat naar de verkeerssituatie. Ook rijden ze te dicht langs fietsers en stilstaande auto's.
Hoeveel fouten mag je maken bij praktijkexamen auto 2023? Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je natuurlijk fouten maken zolang het de verkeersveiligheid maar niet in gevaar brengt en zolang jij maar laat zien dat je het zelfstandig kan oplossen.
Hoeveel fouten mag je maken bij praktijkexamen auto 2023? – Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je maximaal vijf fouten maken om te slagen. Dit houdt in dat je vijf keer een kleine fout mag maken, bijvoorbeeld vergeten om de richtingaanwijzer uit te zetten of niet goed kijken in de dode hoek.
Het veel dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet goed of onvoldoende voorsorteren. Het te ruim of krap nemen van bochten, dit kan komen door nonchalant sturen. Te veel naar links blijven rijden op een smalle weg met tegenliggers.
De examenrit
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Dit gaat vaak fout:
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
Landelijk is het percentage gemiddeld 50%. Kijk ook naar het gemiddelde slagingspercentage van de examenplaats waar je gaat afrijden.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Redenen die je vaak hoort terugkomen van zakkers zijn: Kijkgedrag, voorzichtig rijden, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg en faalangst. Het 'overdreven' kijken zoals veel mensen zeggen is hierbij veruit de meest voorkomende reden.
Belangrijk is hoe je reageert op het verkeer en of je de situatie in de hand hebt. Kortom, de examinator beoordeelt of je voldoende kent en kunt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. De meestgemaakte fouten in het rijexamen – CBR - voor examenkandidaten.
In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer. Gemiddeld slagen kandidaten na 2½ keer examen doen.
De zware fout is de ernstige tekortkoming die een normaal voorzichtig persoon niet zou begaan. Het gaat om een onopzettelijke fout die zo erg is dat zij onvergeeflijk wordt.
Voorbereid het praktijkexamen in
Je moet zelf het gevoel hebben dat je klaar bent voor het examen, en het gevoel hebben datje zelfstandig de weg op kan. Wanneer je van jezelf weet dat je alleen met de auto op pad kan, dan ben je klaar voor het examen.
Kun je 2x dezelfde examinator krijgen? – 'Vrijwel nooit dezelfde CBR-examinator bij Nader Onderzoek' Een kandidaat die herexamen doet via een nader onderzoek (het oude BNOR), kan alleen in een zeldzaam geval dezelfde examinator krijgen als tijdens zijn reguliere B-examen.
Het CBR gaat vanaf de zomer kandidaten extra stimuleren om goed voorbereid op het rijexamen te verschijnen. Want twee keer zakken, betekent dat kandidaten op een 'zwarte lijst' komen en maanden moeten wachten op een nieuwe kans om het felbegeerde roze kaartje te bemachtigen.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Vragen praktijkexamen auto
Je kunt niet zakken als je de vragen niet weet maar je begint dan wel onzeker aan je rit. Tijdens het rijden moet je 10 minuten zelfstandig route rijden, dit kan door middel van cluster opdrachten, navigatie of een orientatiepunt.
Op bijzondere verrichtingen kun je niet zakken, zolang je maar kijkt bij wat je doet, dus beter een slechte uitvoering en goed kijkgedrag dan goeie uitvoering en slecht kijkgedrag. Uiteindelijk kom je terug, het examen zit erop, je loopt samen met de examinator terug naar het examencentrum.
Zak je de eerste keer voor het rijexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 4 weken weer afrijden. Zak je twee keer of vaker voor het rijexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 10 weken weer afrijden.
Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen.