Het opladen is helmaal gratis. De oplaadpunten herken je op de plaats gemarkeerd met "Plug & Charge" op elke IKEA parking. Iedereen kan er zijn elektrische auto of fiets opladen.
Laden bij Ikea, gratis én betaald
De kosten voor het opladen zijn € 0,22 per kWh zonder starttarief (exclusief eventuele gebruikerskosten van je laadpasaanbieder).
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Hierdoor – en uiteraard door de stijgende energieprijzen – is het aanbieden van gratis laden voor de supermarkt niet meer te doen. Wat dat concreet voor jou betekent? Dat je vanaf 2023 je elektrische auto alleen nog oplaadt met de Lidl Plus-app, een eigen laadpas of creditcard. Niet meer gratis, wel met korting.
Het opladen van je elektrische auto zonder laadpas kan bijvoorbeeld door: Mobiele Apps: Veel laadnetwerken en serviceproviders zoals onze Shell Recharge App. bieden tegenwoordig mobiele apps aan waarmee je je laadsessie kunt starten en beheren.
Elektrisch rijden is goed voor het milieu en is belastingtechnisch ook nog eens voordeliger. Zo hoef je bij de aanschaf van een volledig elektrische auto geen aankoopbelasting (BPM) af te dragen en is er geen wegenbelasting verschuldigd. Verder geldt er sinds 1 juli 2020 een subsidieregeling voor elektrische auto's.
Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
Omdat er meerdere factoren meespelen, kunnen we het beste kijken naar het gemiddelde bedrag dat per jaar aan benzinekosten wordt uitgegeven per auto.
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,65 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders.
Het was nog nooit zo eenvoudig om je elektrische auto op te laden. Met de Shell Recharge laadpas heb je toegang tot meer dan 500.000 laadpunten in Europa. Bovendien kun je hem gratis aanvragen en gebruiken. Nooit meer dat gedoe met verschillende laadpassen en apps.
Het is niet mogelijk om een laadpas bij Lidl aan te vragen. Wil je meer informatie over de laadpalen bij onze Lidl filialen klik dan hier. Op deze pagina vind je de algemene gebruikersvoorwaarden, instructies en tarieven van onze laadpalen. Was deze informatie nuttig?
Dat kan! Bij elke IKEA vestiging vind je minimaal vier oplaadpunten voor elektrische en hybride voertuigen. In sommige vestigingen zelfs meer.
Meestal zul je rond de 0,40 en 0,60 euro per kWh uitkomen. Dus als we hier uitgaan van 50 kWh laden tegen 0,50 euro, kost een laadsessie je 25 euro.
Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen. Wil je snelladen dan komt je al gauw op tarieven tussen de €0,60 tot €1,-. Gemiddeld betaal je voor snelladen langs de snelweg ongeveer €0,75 per kWh.
Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer. Dat zorgt ervoor dat het weinig zin heeft om wanneer de accu boven de 80% aan een snellader op te laden.
Om je batterij te beschermen tegen beschadigingen gaat opladen steeds langzamer naarmate je batterij voller raakt. Snelladen gaat in het begin dus het snelst, maar daarna zakt de snelheid terug. Hierdoor zijn snelladers vooral geschikt om even snel je lege batterij bij te laden.
Een laadbeurt duurt gemiddeld een half uur. Maar Lidl gaat nu een stap verder en streeft ernaar tegen eind dit jaar in 100 van z'n winkels ten minste één laadpaal met twee stekkers te installeren. Dit komt dus neer op meer dan 200 laadpunten tegen eind 2020.
Wie thuis oplaadt, heeft twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Dat laatste wil overigens niet zeggen dat je je elektrische auto zomaar met een simpel kabeltje aan het eerste de beste stopcontact moet hangen. Zeker niet als er ook andere stroomverbruikers op dezelfde groep zijn aangesloten.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een 'gewone' auto op benzine of diesel. De wagen met een stekker, klein model, kost zo'n 36 procent meer dan de variant met een tankdop. Erg eerlijk is die vergelijking niet, want de elektrische auto is in verbruik een stuk goedkoper.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien. Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.