Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Selecteer de knop Start en typ vervolgens instellingen. Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren.
Controleer eerst op een storing bij jouw internetprovider. Een netwerkstoring komt regelmatig voor, dus neem eerst contact op met je internetaanbieder. Heb je smartphone met mobiel internet, dan kun je alle storingen zelf checken op de website van je provider. Kijk dan bij de actuele storingsmeldingen.
Wifi is gevoelig voor verstoringen. Bepaalde materialen in huis, zoals metaal, beton en glas beïnvloeden het wifi-signaal. Net als andere wifi-netwerken, zoals die van je buren en sommige 'slimme apparaten'.
Meerdere grote landelijke providers melden momenteel (ver)storingen. De storing is in behandeling bij de provider(s) en heeft hun hoogste prioriteit.
Als je thuis een wifi-netwerk hebt en dat niet hebt beveiligd, dan kunnen buren en voorbijgangers toegang krijgen tot je wifi-netwerk. Dat betekent ook dat ze via dat netwerk toegang kunnen krijgen tot je thuiscomputer(s) en netwerk. Je loopt dan het risico dat je persoonlijke gegevens in handen van anderen komen.
Verbind meer apparaten met je router
Kies voor een router met een krachtige processor om meer apparaten te verbinden. Op middenklasse routers sluit je meer dan 10 apparaten aan. Topklasse routers hebben een krachtige processor, waardoor je meer dan 20 apparaten tegelijk verbindt met wifi.
Start je apparaat opnieuw op.
Als opnieuw opstarten niet werkt, schakel je tussen wifi en mobiele data: Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is.
- Haal de stekker(s) van je modem uit het stopcontact. - Wacht 10 seconden. - Stop de stekker(s) van je modem weer in het stopcontact. - Wacht 10 minuten tot je modem weer helemaal opgestart is.
Heb je de netwerkinstellingen al eens gereset? Ga naar Instellingen > Algemeen beheer > Resetten en kies daar voor de optie Netwerkinstellingen resetten. Let op! Na het resetten moet je opnieuw verbinden met het netwerk, dus zorg dat je het wachtwoord van je wifiverbinding weet.
WPS (Wi-Fi Protected Setup) is een draadloze beveiligingsstandaard waarmee u apparaten eenvoudig kunt verbinden met een draadloos netwerk. U kunt de WPS-functie configureren via de pincode of WPS-knop. WPS ondersteunt authenticatie met behulp van Open System, WPA-Personal en WPA2-Personal.
De meest voorkomende wifi-verstoorders zijn: videobewakingssystemen of alarmsensoren, DECT-telefoontoestellen, draadloze lichtschakelaars, babyfoons, weerstations en magnetrons. Deze apparaten maken gebruik van frequenties die het wifi-signaal behoorlijk verstoren.
Routers en wifi versterkers verbruiken relatief veel stroom en staan vaak de hele dag aan. Zelfs als je niet aan het internetten bent gebruikt een wifi- router, afhankelijk van het type, zo'n 10 Watt. Heb je ook nog een wifibooster? Dan kan dit sluipverbruik makkelijk oplopen 18 Watt.
Waarom moet ik de wifi op mijn smartphone altijd aan laten? Als je de wifi ingeschakeld laat, kan je telefoon zijn positie bepalen op basis van de wifi-netwerken die het in je omgeving detecteert. Het is dus noodzakelijk dat je de wifi aan laat, zelfs als je op dat moment niet met een wifi-netwerk verbonden bent.
Ga op je Android-telefoon naar Instellingen. Open de categorie Wifi. Selecteer de router waarmee je bent verbonden en bekijk de gegevens daarvan. Hier wordt aangegeven met welk wifibeveiligingstype je verbinding wordt beveiligd.
Minimaal 12 uur
Als een netwerkstoring 12 uur of langer duurt, heeft u recht op een vergoeding. U moet dan wel wonen in het gebied van de storing. De storing kan ook aan uw apparaat liggen. Controleer daarom bij uw internetaanbieder of telecombedrijf of het om een netwerkstoring gaat.
KPN heeft de meeste problemen met haar vast internet, op de tweede plek staat vast tv. De meest gemelde plaatsen die storingen hebben bij KPN zijn Amsterdam, Den Haag, Maarssen, Utrecht, Hilversum, Eindhoven, Rotterdam, Nieuwegein en Soest. KPN had in 2020 gemiddeld ongeveer 19 storingen per maand.
2. Geen KPN storing of gepland onderhoud? Is er geen KPN storing of gepland onderhoud maar ervaar je wel problemen? Geef aan waar de storing zich voordoet.
Daarnaast kunnen routers verouderen. Het apparaat gaat gemiddeld 6 tot 8 jaar mee. Daarna kan het zijn dat de router zijn werk minder goed doet en je wifi-problemen ervaart. Hij is dan aan vervanging toe.
In de Google Home-app of de Google Wifi-app kun je zien hoeveel persoonlijke apparaten zijn verbonden met je wifi-netwerk.