Bij slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is er geen sprake van een gebrek. Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires.
Wel kunnen we aangeven wat niet onder de garantie valt: Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie. Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product.
De wettelijke garantie (non-conformiteit) houdt in dat u een auto geleverd moet krijgen die aan de overeenkomst beantwoordt. Er wordt dus gekeken naar het moment waarop u de auto geleverd kreeg. U moet namelijk dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Maar Bovag Garantie dekt niet alle kosten die je kunt tegenkomen bij de reparatie van een tweedehands auto. Zo valt slijtage of normale gebruiksschade niet onder de Bovag Garantie. Dit betekent dat als bijvoorbeeld de banden versleten zijn of als er krassen op de lak zitten, je zelf voor de kosten moet opdraaien.
De wettelijke garantie op een gebruikte auto die door een autobedrijf wordt verkocht is eind vorige maand omhoog gaan van 6 naar 12 maanden.
Verborgen gebreken zijn problemen of defecten aan de auto die ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst niet bekend waren voor de koper en dus pas aan het licht komen nádat de aankoop heeft plaatsgevonden.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
BOVAG Garantie heeft een duur van 12 maanden en dekt gebreken die binnen de garantieperiode zijn onstaan of die niet zichtbaar waren bij aankoop. Onder een gebrek wordt verstaan dat een onderdeel stuk is of door slijtage niet meer aan de norm voldoet die de fabrikant aan het onderdeel heeft gesteld.
Er is geen sprake meer van garantie. Het onderhoudsschema geeft aan wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Als er geen sprake meer is van garantie is er nog altijd de wet. De wet geeft aan dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u heeft gekocht, in dit geval de distributieriem.
Ook de BOVAG-garantie is hier vanaf 1 juni 2022 op aangepast van 6 naar 12 maanden, hierbij zijn ook de risicokosten verhoogt naar €895,- euro, i.c.m. de aangeven afleveringskosten.
U heeft een nieuwe auto gekocht en wilt de koop ongedaan maken. U kunt in principe niet van deze koop afzien. Annuleren is niet in de wet geregeld, maar de mogelijkheid hiertoe kan wel in de voorwaarden staan.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
Op de koop van een occasion zat voorheen zes maanden wettelijke garantie, maar eind april is dat verlengd naar twaalf maanden. En dit houdt in dat een auto twaalf maanden moeten moet doen waarvoor hij bedoeld is: jou veilig heen en weer vervoeren.
Gaat uw product kapot binnen 1 jaar na aankoop? Dan heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, moet de verkoper uw geld teruggeven. Behalve als hij kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot ging.
Sinds april van dit jaar (2022) is de wettelijke garantie verlengd van 6 naar 12 maanden. De wettelijke garantie is in het leven geroepen zodat jij, wanneer je een auto koopt, er vanuit mag gaan dat je normaal en veilig kan deelnemen aan het verkeer. Wanneer dit niet kan, spreken we ook wel van non-conformiteit.
Wanneer u een product heeft gekocht dat niet goed blijkt te zijn heeft u recht op herstel (reparatie) of vervanging (een nieuw product). Dit geldt ook indien er geen garantie is gegeven op het product.
Wanneer de riem precies moet worden vervangen is afhankelijk van de kilometerstand van de auto en hoe lang de huidige riem al meegaat. De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60.000 – 120.000 kilometer of een aantal jaar.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Dat kun je het beste overlaten aan de merkdealer of een bij een BOVAG aangesloten garage. De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
In de praktijk betekent dat, dat de verkoper straks de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er géén sprake is van een terechte klacht. Nu is dat nog 6 maanden. Lukt dat niet, dan zal hij het probleem op tijd en zonder enige overlast moeten oplossen voor de klant.
Met BOVAG Garantie is de consument verzekerd van garantie op de aankoop van een voertuig. Onder BOVAG Garantie op aankoop vallen gebreken die met normaal gebruik binnen de garantieperiode zijn ontstaan waaronder significante slijtagesporen en gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop.
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.
Garantie na reparatie
Op een reparatie aan uw auto, uitgevoerd door een BOVAG-erkend bedrijf, heeft u bijvoorbeeld 6 maanden garantie. Blijkt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan kunt u binnen die termijn van 6 maanden een beroep op de garantie doen. Het moet dan wel gaan om hetzelfde defect.