Let op dat Euro 95 bijvoorbeeld ook vaak 5% ethanol bevat en dus eigenlijk E5 benzine is. Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.).
De keuze voor Euro 95 of Super 98 staat open voor discussie. Veel klassieke auto's lopen goed op 95, mits de ontsteking goed is afgesteld. Over het algemeen moet dit voor E95 wat later zijn, zodat er geen spontane verbranding optreedt. Super 98 heeft een hoger octaan gehalte en is voor veel klassiekers vaak beter.
' “Als op het gelijkvormigheidsattest of op de tankklep van je wagen benzine 95 staat, dan is het echt nutteloos om benzine 98 te tanken.”
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Conclusie. Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.
Voor veel oldtimers is gewone Euro 95 een prima brandstof. Let wel op dat er niet teveel ethanol is toegevoegd. Zo is E10 benzine (met 10% ethanol) absoluut uit den boze.
verkeerde benzine in een benzinemotor
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
E5 betekent dat er maximaal 5 procent ethanol in zit, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in Euro 98. Dat octaangetal is dus de reden waarom je 98 wilt, maar ook de reden waarom het duur is. De prijzen van reguliere Euro 95-benzine zakken dus harder dan die van de premium brandstoffen.
Antwoord van Erik Jan
Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar. In alle andere gevallen, dus bij kunststof jerrycans of benzine die in de tank van een auto of motor zit, is de brandstof beperkt houdbaar, denk aan enkele maanden.
De meeste benzineauto's rijden probleemloos op Euro 95 E10. Of je voertuig kan rijden op Euro 95 E10 kan je online controleren. Doe de check voor je auto op e10check.nl. Daarnaast kun je ook de handleiding van je auto inkijken of navraag doen bij je autodealer.
E5-benzine loopt zuiniger dan E10
Eigenlijk zou je beide brandstoffen een tijdje moeten rijden (onder gelijke omstandigheden) om te kijken hoeveel elke brandstof per liter kost bij jouw auto. Als Euro 98 net zo duur is per kilometer, kun je net zo goed die nemen.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
De houdbaarheid van E10 is ongeveer twee tot drie maanden, daarna wordt de brandstof een lobbige substantie.
Zeker bij langdurig stilstaan is de kans op schade aanzienlijk. Dat de 98-benzine gemiddeld 10 cent per liter duurder is, moeten we zien als de prijs voor het voorkomen van veel problemen. De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol.
Betere efficiëntie
In vergelijking met andere brandstoffen heeft Shell V-Power Benzine bijvoorbeeld drie keer zoveel moleculen die reinigen en beschermen. Bovendien is de premium benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving, waardoor de efficiëntie van een motor groter wordt.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-)ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken.
Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.