Als leerlingen huiswerk maken, oefenen ze thuis met de in de les opgedane vaardigheden. Zo onthouden en begrijpen ze de lesstof beter. Ook bevordert het de verwerking van informatie en leren leerlingen kritisch na te denken over waar ze mee bezig zijn.
Nadelen van de huiswerkvrije school
Huiswerk is nodig voor herhaling en toepassing van de lesstof. Zelfstandig werken in je eigen tijd moet je leren. Studie-uren vragen om extra investering. Met langere schooldagen beperk je vrije tijd.
Per leerjaar mag je 10 minuten huiswerk méér uitdelen. In het eerste leerjaar tien minuten, in het tweede leerjaar twintig minuten … Maar er is een plafond: bij 14-jarigen heeft huiswerk dat langer duurt dan een uur weinig effect. Dat is een belangrijk element voor een huiswerkbeleid, zeker in het secundair onderwijs.
Je moet rekenen op ongeveer 1,5 uur gemiddeld per dag. Soms heb je meer en soms heb je minder huiswerk. Maar als je het goed plant valt het reuze mee. Gewoon niet alles tot het laatste moment laten liggen.
Door je huiswerk elke dag op hetzelfde tijdstip te doen, wordt het een tweede natuur voor je en ben je in de juiste gemoedstoestand. Als je elke dag tussen 17.30 uur en 18.30 uur je huiswerk maakt, weet je ook dat je daarna de kans krijgt om te ontspannen.
Gemiddelde huiswerktijd
Leerlingen van het vbo besteden gemiddeld één uur en een kwartier aan hun huiswerk, terwijl havo-leerlingen gemiddeld één uur en veertig minuten per dag hiermee bezig zijn. In elk onderwijstype besteden meisjes meer tijd aan huiswerk dan jongens.
Huiswerk afschaffen heeft dus vele voordelen. De scholieren hebben minder aan hun hoofd, dus minder stress. Als ze meer vrije tijd hebben kunnen ze wat aan sport doen en aan hun sociale contacten werken en als ze aan een sport doen is dat lichamelijk en geestelijk weer goed.
Landelijke regels over de maximale hoeveelheid huiswerk en proefwerken zijn er niet. Maar in de leerlingenstatuten, regels van de school zelf, staat er wel vaak dat er maximaal een of twee proefwerken per dag mogen worden opgegeven.
Jongeren hebben op school last van prestatiedruk, te veel huiswerk en te veel toetsen. Ruim 33 procent voelt druk om te voldoen aan verwachtingen van zichzelf of van anderen. 10 procent zegt onvoldoende vrije tijd te hebben. Ondanks de stress die zij door school ervaren, zijn de meeste Nederlandse jongeren gelukkig.
Wie heeft huiswerk bedacht? Huiswerk is bedacht door pedagoog Jan Geluk. Hij stelde in 1882 vast aan welke eisen huiswerk moest voldoen. Hij zag huiswerk als een middel voor kinderen om zich zelfstandig de stof eigen te maken.
Huiswerk is het gedeelte van de studie dat scholieren en studenten thuis moeten uitvoeren of op school, buiten de contacturen met de docent. Het kan hierbij gaan om leerwerk of maakwerk.
Er bestaat echter geen wettelijke maximum voor het aantal tussenuren. Jouw school mag zelf bepalen hoe het rooster in elkaar zit. Let er wel op dat de medezeggenschapsraad (MR) van jouw school adviesrecht heeft over het vaststellen van het rooster.
Dat huiswerk effect heeft op schoolprestaties, is overtuigend aangetoond in twee omvangrijke Amerikaanse metastudies. De conclusie is eenduidig. 1) Leerlingen die huiswerk maken, presteren beter. 2) Hoe meer tijd leerlingen besteden aan huiswerk, des te beter zijn hun scores.
Gemiddeld heb je ongeveer anderhalf uur huiswerk per dag. In latere jaren of wanneer er toetsen zijn kan dat soms meer worden.
Urennorm basisonderwijs
Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw. Er is geen wettelijk maximum aan het aantal uren onderwijs per dag.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
In de meeste scholen is er tussen de 32 en 36 uur les per week. Je school kan dat zelf bepalen. De lesuren moeten gelijkmatig over 5 lesdagen gespreid zijn. Er kunnen wel uitzonderingen zijn op die gelijkmatige spreiding.
Vaak komt de vraag hoelang en hoeveel huiswerk de kinderen hebben… De algemene regel is dat voor kinderen in de lagere school het volgende geldt: Groep 1 en 2: niet meer dan een half uur per dag. Groep 3 en 4: Tussen 30 minuten en 45 minuten per dag.