Van de verkeersongevallen in Nederland komt ruim 95 procent door menselijke fouten, meldt Veilig Verkeer Nederland.
Uiteindelijk is de voornaamste oorzaak van ongelukken dus niet (gebrekkige) infrastructuur, maar menselijk handelen. "Zo'n 95 procent van alle verkeersongevallen ontstaat als gevolg van menselijk falen.
Naast automobilisten zijn taxichauffeurs verantwoordelijk voor het grootste deel van de ongelukken. Taxichauffeurs zijn verantwoordelijk voor twee derde van het aantal ongelukken.
Naar schatting is 15 tot 20% van de verkeersongevallen (mede) het gevolg van vermoeidheid van de bestuurder.
Verkeersdoden naar geslacht
Dit betekent dat 73 procent van de verkeersdoden een man was. Het aandeel mannelijke verkeersdoden schommelt al jaren tussen de 70 en de 75 procent.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (54% van het totaal aantal verkeersdoden, 62% van de geregistreerde doden in BRON), gevolgd door provinciale wegen (20% van het totaal en 23% in BRON) en wegen van het Rijk (9% totaal en 10% in BRON).
De gevaarlijkste weg van Nederland
In Nederland gebeuren de meeste verkeersongelukken op kruispunten en N-wegen, waar de snelheid relatief hoog ligt. Van de dodelijke verkeersongelukken gebeurde 62% op N-wegen. Hier is het dus extra belangrijk om rustig en voorzichtig te rijden.
Wist je dat de meeste ongelukken gebeuren in de eerste 5 minuten van de autorit? Volgens statistieken van de SWOV is de kans op een verkeersongeval het grootst tussen 12:00 en 15:00 op een vrijdag in oktober. Ongeveer 1 op de 1.000 Nederlanders raakt betrokken bij een ernstige verkeersongeval.
De kans is groot dat je door een land komt waar de kans op een ongeluk relatief groot is. Oppassen geblazen dus! De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Mannen van 24 hebben anderhalf keer zo vaak een auto als vrouwen van dezelfde leeftijd. Ongelukken die vrouwen maken zijn wel minder ernstig. Het CBS berekende dat in 2019 465 mannen en 196 vrouwen stierven door een verkeersongeval in Nederland. Van de verkeersdoden in 2019 is dus 70 procent een man.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
De schade van mannen ligt gemiddeld 14% hoger dan de schade van vrouwen. Vergelijkingswebsite hoyhoy.nl onderzocht dit aan de hand van het claimgedrag van duizenden automobilisten. De vergelijkingswebsite berekende het aantal schadeclaims per geslacht voor het totaal aantal verzekerden.
Het meest voorkomende ongeluk is de kop staart botsing. Hierbij botst een auto met zijn voorkant (kop) tegen de achterkant (staart) van de auto voor hem aan.
In 2022 vielen er 737 doden in het verkeer in Nederland [i], 155 meer dan in 2021. Hiermee is het aantal verkeersdoden weer terug op het niveau van vóór 2009. Bijna vier op de tien van de verkeersdoden bestaat in 2022 uit fietsers (291; 39%) en ruim drie op de tien is auto-inzittende (225; 31%).
Met 44 verkeersdoden komt 2020 uit onder het gemiddelde van de afgelopen tien jaar. Dat ligt op 47 (mede beïnvloed door 2013 waarin 29 motorrijders verongelukten). Het decennium ervoor lag het gemiddelde hoger, op iets meer dan 80.
Afleiding als het gebruik van een gsm of smartphone, rijden onder invloed van alcohol of drugs, vermoeidheid en ook eten of drinken tijdens het rijden, zijn de meest voorkomende oorzaken van een ongeluk.
In alle gevallen betreft het een ongeval waarbij het slachtoffer zijn werk staand of lopend uitvoerde. Vallen van hoogte - gat in de grond - Tot deze categorie horen ongevallen waarbij het slachtoffer tijdens het werk in de onmiddellijke nabijheid komt van gaten, putten en\of openingen in de grond.
Psychische overbelasting meestvoorkomende oorzaak ongeval bij werknemers. Bij bijna 1 op de 5 werknemers die in 2021 op zijn minst een dag hebben verzuimd als gevolg van een ongeval tijdens het werk, was psychische overbelasting naar eigen zeggen de belangrijkste oorzaak van het meest recente ongeval.
Laat je niet opjagen. Ongevallen gebeuren vaak tijdens gehaast werk. Controleer de vorkheftruck altijd met de gedachte dat er ernstige situaties kunnen optreden. Beschouw incidenten en situaties die nét goed aflopen als duidelijke waarschuwingen.
Snelwegen A10 (L) en de A4 (R). De Coentunnel blijft hardnekkig koploper op de lijst van gevaarlijkste wegvakken van Nederland. De noordelijke ingang van de verkeersader op de A10 bij Amsterdam was in 2022, voor de derde keer in vier jaar tijd, het stuk asfalt waar de meeste ongevallen plaatsvonden.
Kruispunten en splitsingen
In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Het is niet eenduidig te zeggen hoeveel premie je omhoog gaat na een aanrijding. Doorgaans ligt de stijging gemiddeld tussen de 0-55%. Wij hebben verder voorbeeldberekeningen gemaakt aan de hand van de FBTO bonus malus tabel.
Maximumsnelheid autowegen (N-wegen)
Op onze autowegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h. Een autoweg wordt aangeduid door een blauw bord met een auto. Een N-weg waar 100 km/h gereden mag worden is herkenbaar aan een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling.
Er vallen in ons land momenteel gemiddeld bijna twee verkeersdoden en 58 ernstig gewonden per dag; in 2020 waren het er 610.