Je mag financieel niet beter worden van een schade. Daarom heb je bij technisch total loss alleen recht op de dagwaarde van vlak voor het ongeluk. Nieuwwaarde of
Bij economisch total loss kunt u het verschil tussen de dagwaarde en restwaarde bij de tegenpartij claimen. Voorbeeld: was de dagwaarde voor de schade € 600,- en is de restwaarde na schade € 200,-? Dan kunt u € 400,- claimen op de tegenpartij.
Als de reparatiekosten hoger zijn dan €4.500 is er sprake van een economisch total loss. Repareren kan in dit geval niet uit. Er kan ook sprake zijn van een technisch total loss. Hiervan is sprake als reparatie niet meer mogelijk is, bijvoorbeeld als het chassis of de carrosserie vervormd is.
Zijn de reparatiekosten hoger dan twee derde van de dagwaarde van de auto, van vóór de schade? Dan is een auto eigenlijk economisch total loss. Oudere auto's zijn door hun lagere dagwaarde sneller economisch total loss.
In principe is je auto total loss als de herstellingskosten groter zijn dan de waarde van je auto op het moment van het ongeval min wat je nog krijgt voor je beschadigde auto (wrakwaarde). Wordt je auto niet als totaalverlies beschouwd? Dan zal je verzekeraar enkel de herstelling betalen.
De dagwaarde van je auto wordt berekend door de nieuwwaarde van je auto te verminderen met het bedrag dat je auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage. Ben je benieuwd naar de dagwaarde van je auto? Dan kun je terecht bij ANWB of bij Bovag.
De dagwaarde is het bedrag dat uw auto vandaag waard is. Of het bedrag dat uw auto vlak voor de schade of diefstal waard was. De dagwaarde is dus niet het bedrag waarvoor u uw auto kocht. De auto dagwaarde hangt onder andere af van het bouwjaar, aantal gereden kilometers, onderhoud en accessoires.
Wat is de dagwaarde auto? De dagwaarde van een auto is de waarde die de auto op dit moment waard is. De dagwaarde is ook de waarde die je terug krijgt van de verzekering als je auto total loss wordt verklaard. De dagwaarde kan ook worden gezien als de vervangingswaarde.
De gemiddelde prijs voor de sloopauto is namelijk zo'n 5 tot 10 cent per kilo. Het recyclen van het materiaal geeft het voertuig een bepaalde waarde. In uw auto zitten namelijk metaal en oud ijzer, maar ook bijzondere metalen als aluminium, chroom, geelkoper en roodkoper.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
De dagwaarde – ook wel de vervangingswaarde genoemd – is de huidige waarde van je auto. Factoren die van invloed zijn op de dagwaarde, zijn het bouwjaar, de kilometerstand, de uitrusting, het onderhoud en de algemene staat waarin de auto verkeert. Let op: de dagwaarde is een indicatie.
Economisch total loss
Daarvoor kunnen twee benaderingen worden gekozen. Een ervan is dat reparatie meer dan twee derde kost van de dagwaarde. Een andere is gebaseerd op het verschil in waarde van de auto voor het ongeval en erna in verhouding tot de herstelkosten.
Veel verzekeraars hanteren de 40% regel om te beslissen of ze de dagwaarde of nieuwwaarde uitkeren. Als de dagwaarde hoger is dan 40% van de vervangingswaarde (het bedrag dat nodig is om een gelijkwaardig goed te kunnen aanschaffen) dan wordt de nieuwwaarde uitgekeerd.
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde. Het is belangrijk om vooraf in te schatten hoe lang je van een bepaald product gebruik wenst te maken.
Een auto is total loss wanneer het repareren van de auto technisch niet meer lukt, of wanneer de kosten voor het herstel hoger zijn dan 2/3 van de dagwaarde van de auto.
Wat is het verschil tussen cataloguswaarde en dagwaarde? Wat jouw auto op dit moment waard is, is de dagwaarde. De cataloguswaarde is dus de nieuwprijs van de auto. De catalogusprijs ligt verschilt veel met de dagwaarde.
Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling. De afwikkeling van letselschade neemt vaak lange tijd in beslag.
De restwaarde, bij auto's ook wel wrakwaarde genoemd, is de geschatte verwachte opbrengst van een productiemiddel bij de verkoop aan het eind van de levensduur. De restwaarde helpt om te berekenen hoeveel er per jaar moet worden afgeschreven op een bedrijfsmiddel.
Een auto is economisch total loss als de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde van de auto. Over het algemeen wordt de vuistregel aangehouden dat een auto total loss is wanneer de reparatiekosten hoger dan 50% van de dagwaarde is.
De dagwaarde is de waarde van uw inboedel op het moment van de schade. Uw spullen worden steeds minder waard doordat ze ouder worden of slijten. Dit heet waardevermindering. De dagwaarde van uw inboedel is dus de nieuwwaarde min de waardevermindering.
Meestal koop je op basis van de dagwaarde niet een volledig gelijkwaardige auto. Autoverzekeraars gebruiken tegenwoordig een vervangingswaarde. Je krijgt dan een bedrag uitgekeerd waarmee je wel een gelijkwaardige auto kan kopen. Deze vervangingswaarde wordt vastgesteld op basis van de dagwaarde plus 10%.
Gemiddelde afschrijving auto per jaar
We kunnen een voorbeeld geven: Je koopt een Audi A4 voor €33.900, na 5 jaar heb je er 138.000 kilometer in gereden. Gemiddeld wordt deze auto nog verkocht voor €15.900. Er is dus sprake van een afschrijvingspercentage van 53.1%, ongeveer 14% per jaar.
De waardevermindering is in principe de nieuwprijs minus de dagwaarde. Een waardevermindering kun je echter ook berekenen aan de hand van de herstelkosten om het product weer (als nieuw) te kunnen verkopen. Het is aan de verkoper om de aard en omvang van de waardevermindering te bewijzen en aannemelijk te maken.