Ga je jouw EV thuis opladen, dan ben je momenteel zo'n 0,40 euro kwijt per kWh. Een volle accu kost je dan 30 euro. Dat is dus meer dan de helft goedkoper! Daarentegen moet je thuis langer wachten voordat je accu is opgeladen.
Gemiddelde prijs
Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Tachtig procent van de zakelijke rijders met een elektrische auto krijgt een kostendekkende thuislaadvergoeding. De meeste werkgevers vergoeden de hogere contractprijs van de energieleverancier en niet de 40 cent van het prijsplafond om thuis je elektrische auto op te laden.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Als u uw elektrische auto thuis oplaadt, dan kan de werkgever de kosten voor dit laden thuis vergoeden. U dient als gebruiker van de zakelijke auto dan wel het verbruik in kWh en het geldende tarief middels een specificatie te overleggen aan de werkgever.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.
Bespaar op laadkosten
Hoewel opladen van een elektrische auto al een stuk minder pijn doet dan een tank benzine van meer dan € 80 kun je ook met het opladen van je elektrische auto nog de nodige euro's besparen.
Laden als commerciële troef? Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Het opladen van een elektrische auto aan een regulier stopcontact is zeker niet zonder gevaar. Zeker bij het gebruik van een Mode 1 oplaadkabel is er brandgevaar aanwezig. Maar zelfs wanneer een stroombegrenzer wordt toegepast (een Mode 2 kabel) is het opladen niet zonder risico.
Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een 'gewone' auto op benzine of diesel. De wagen met een stekker, klein model, kost zo'n 36 procent meer dan de variant met een tankdop. Erg eerlijk is die vergelijking niet, want de elektrische auto is in verbruik een stuk goedkoper.
Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu. Op de website van de Belastingdienst kunt u berekenen hoeveel mrb u voor uw auto of motor betaalt. Heeft deze informatie u geholpen?
Een systeem van 10 zonnepanelen en 4.000 watt-piek kost ongeveer € 7.500. De panelen gaan zo'n 25 jaar mee en in die tijd wekken ze voor zo'n € 26.000 aan stroom op. De omvormer is na ongeveer 12 jaar aan vervanging toe. Bij een set van 10 panelen kost dat zo'n € 1.200.
De prijzen voor een set van 8 zonnepanelen liggen ongeveer tussen de € 3.600 (bij een vermogen van 295 Wp) en de €4.400 (330 Wp).
Heb je een full-electric warmtepomp nodig, dan zal je ongeveer 7 tot 9 extra zonnepanelen nodig hebben om het extra energieverbruik op te wekken. Heb je een hybride warmtepomp nodig, dan zal je ongeveer 5 tot 7 extra zonnepanelen moeten gebruiken om het verbruik van de hybride warmtepomp op te wekken.
Een volledige laadbeurt (als de batterij helemaal leeg is) kost aan stroom 12,41 Wh. Per jaar gebruikt het apparaat dan maximaal 12,41x365= 4,5 kWh. Doe dat maal de stroomprijs van 0,894 euro (prijspeil 25 oktober 2022), dan komen de kosten op 4,05 euro per jaar.
Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur.
Laden aan een publieke laadpaal kost tussen 0,30 en 0,70 €/kWh, afhankelijk van je abonnementstype en het soort laadpaal (normale lader of snellader). Volgens een test van mobiliteitsorganisatie VAB is laden aan een snellaadpaal daarmee ongeveer 5,9 keer duurder dan het goedkoopste tarief op het werk of thuis!