Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Vanaf een gebruik van 2.400 kWh per maand betaal je het tarief dat in je contract staat. Voor een volle accu van 50 kWh betaal je bij een stroomtarief van € 0,40 dus 50 x € 0,40 = € 20.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost.
Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Dit gold ook voor het verbruik, wat met 5,5 liter per 100 kilometer zorgde voor een prijs van €0,08 per kilometer. Dit betekend dat elektrisch rijden in 2021 gemiddeld bijna drie tot vier keer goedkoper was dan rijden op brandstof.
Hoewel elektrisch rijden in 2022 flink duurder is geworden, blijft het met 61,4 cent per kilometer nog altijd iets goedkoper dan rijden in een benzineauto (63,4 cent per km). Het elektrisch rijden moet voor meer Nederlanders mogelijk worden om de klimaatdoelen te kunnen halen.
Ga je jouw EV thuis opladen, dan ben je momenteel zo'n 0,40 euro kwijt per kWh. Een volle accu kost je dan 30 euro. Dat is dus meer dan de helft goedkoper! Daarentegen moet je thuis langer wachten voordat je accu is opgeladen.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
Heb je zonnepanelen én de mogelijkheid om je elektrische auto op eigen terrein op te laden? Dan wordt elektrisch rijden – afhankelijk van het aantal panelen en de juiste laadpaal – wel heel erg duurzaam. En vanzelfsprekend laad je dan ook een stuk goedkoper. Niet iedereen kan een privélaadpaal installeren.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Echt brandveilig is het niet, goedkoop is het wel. Telefoonopladers zijn tegenwoordig zo zuinig dat ze in het stopcontact kunnen blijven, per jaar gebruikt het stekkertje zo'n 13 kWh, net iets meer drie euro dus. Per dag kost je dat iets meer dan een halve cent.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
De Wallbox Pulsar Plus en de Wallbox Copper SB zijn beide laadstations die goed kunnen worden gecombineerd met de plaatsing van zonnepanelen. Met Wallbox Eco-Smart wordt het mogelijk gemaakt om uw elektrische auto voor 100% op te laden met eigen opgewekte energie.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
In het Klimaatakkoord staat dat Nederland in 2030 49% minder CO2 moet uitstoten. In 2050 is dat 95%. Schoon vervoer helpt die doelen te bereiken. Alle nieuwe personenauto's die in 2030 op de markt komen, moeten bijvoorbeeld 100% elektrisch zijn.
Opladen duurder door btw
Dit gaat in vanaf 1 januari 2023. Over je energierekening betaal je dan 'gewoon' weer 21 procent btw. Dit betreffen ook je laadsessies. De verhoging betekent dat je meer geld zal betalen als je je auto aan een paal hangt.