AVgas is de afkorting van “aviationgas” en werd vroeger ook als racebenzine gebruikt. De brandstof bevat lood en wordt nog altijd gebruikt in vliegtuigen met een zuigermotor. Het octaangetal schommelt rond de 112 en is dus een stuk hoger dan die van uw reguliere tankstation.
Euro 100+ Racing Power is een brandstof met een hoog octaangetal wat leidt tot een efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen. Deze brandstof die geen ethanol bevat, kan door iedere benzine auto getankt worden maar is met name geliefd bij eigenaren van oldtimers en sportieve auto`s.
Is 102 beter dan 98? Kan er octaan 102 in mijn auto? Uw auto kan evengoed op octaan 102 rijden als op octaan 95 of octaan 98. Een hoger octaangetal dan de 95 die voor uw auto waarschijnlijk vereist is, heeft geen enkel positief effect.
Voor welke auto is Euro 102 geschikt? Euro 100+, eerder Euro 102, is een brandstof met een hoger octaangetal en bevat geen ethanol. Omdat er geen ethanol in zit is Euro 102 super geschikt voor motoren en oldtimers.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Superbenzine (Euro 98) heeft een hoger octaangetal dan gewone (Euro 95), wat betekent dat de motor met deze brandstof beter onder zwaardere omstandigheden kan presteren (door minder snel ongewenst te ontbranden onder druk).
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Sommige mensen denken dat Euro 98 hun auto beter zal laten presteren, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: Euro 98 tanken is niet altijd goed voor je motor. Als de motor is ontworpen voor 95 euro, staat 95 euro garant voor optimale prestaties.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Met de gemiddelde klassieke motorfiets kun je prima E5 benzine, of Euro 98, tanken. E10 tanken is bij oldtimers echter uit den boze. Deze klassieke motorfietsen zijn geproduceerd met oudere brandstoffen in het achterhoofd en kunnen E10 benzine dus niet goed hendelen.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs, en dus de pompprijs hoger.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het is niet hard te maken dat bijvoorbeeld alle tankstations van Shell dezelfde kwaliteit brandstof verkopen. Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie.
Sinds 1 oktober 2019 is Euro 95 E10 in Nederland beschikbaar aan de pomp en vervangt Euro 95 E5. In Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk is Euro 95 E10 al jaren eerder geïntroduceerd. In het buitenland kan deze benzine wel met een andere naam worden aangeduid.
Met premium bedoelen ze benzine met octaangetal 98, soms nog met toegevoegde stoffen, zoals V-Power en BP Ultimate. Overigens heeft Total Excellium een octaangehalte van 95, waardoor het verschil met Euro95 waarschijnlijk minimaal is.
Maar waarom is Euro 98 ineens zoveel duurder? Euro 98 heet zo omdat het octaangetal (dus niet het octaangehalte) 98 is. Oldtimers lopen hier fijner op omdat je minder snel last hebt van pingelen, maar ook sportieve motoren kunnen vermogenswinst hebben.
Tegenwoordig is de standaard euro95 altijd voorzien van de code E10. Deze benzine bestaat voor maximaal 10% uit bio-ethanol en voor minimaal 90% uit benzine. Euro98 zal in Nederland nooit de code E10 dragen. In het buitenland kan dit nog wel eens anders zijn maar let dan vooral de E5 of E10 code.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.