De
Het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de 'superjumbo', biedt plaats aan 545 mensen in drie klassen. Een testversie van de dubbeldekker voerde de groene vlucht uit van de thuisbasis van Airbus in Toulouse, Frankrijk, naar het eveneens Franse Nice, waar hij veilig landde.
Het toestel biedt plaats aan maximaal 853 passagiers. Het normale aantal is ongeveer 500 passagiers, over drie klassen verdeeld.
De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur! Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-31 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
Hoe vaak per jaar stort een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Het einde van de jumbojet hing al langer in de lucht. Er kwamen steeds minder nieuwe bestellingen binnen en door de coronacrisis nemen veel vliegmaatschappijen versneld afscheid van het toestel.
De maximale vlieghoogte van een F-16 is 15.240 meter. Met een normaal verkeersvliegtuig zit je meestal op zo'n 11 kilometer hoogte in de lucht. Met volle tanks -die onder de vleugels hangen (dat zijn dus geen bommen!)- kan een F-16 een afstand van 3.890 kilometer afleggen.
Om te beginnen: ook de luchtvaartsector heeft te maken met hogere brandstofprijzen. In het afgelopen jaar verdubbelde de prijs van kerosine grofweg tot vandaag zo'n 1,142 dollar per kilogram.
De Boeing 777-300 is het grootste passagiersvliegtuig uit de vloot van KLM. Het vliegtuig heeft een maximale range van 12.000 kilometer. Aan boord is op dit moment nog plaats voor 408 passagiers: 34 in World Business Class (WBC), 48 in Economy Comfort (EC) en 334 in Economy.
Niet geheel verrassend komt de Airbus A320-familie op de eerste plaats, met 6,07 miljoen vluchten, gevolgd door de Boeing 737 met 5,05 miljoen. Daaronder zijn de verschillen kleiner.
De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York. De deal met Airbus is waarschijnlijk vele miljarden waard.
1. Boeing Business Jet 747-8i – 400 miljoen euro.
Sydney - Het moet de langste vlucht ter wereld worden: een directe verbinding tussen Londen of New York met Australië. Dit 'Project Sunrise', een vlucht van 17.800 kilometer en 19 uur met twee zonsopgangen, moet straks met een nieuwe vloot van A350's nog luxeuzer worden.
Als laatste steeg maandagochtend dus de PH-BFV op vanaf Schiphol. Het toestel werd in 1999 nieuw aan KLM geleverd, en kon als Combi zowel passagiers als vracht op het hoofddek vervoeren. Alleen drie Boeing 747-400's in vrachtuitvoering vliegen nu nog rond in het KLM-blauw.
Er vonden 124 ongevallen plaats met de Boeing 747. Bij de grootste luchtvaartramp uit de geschiedenis, de vliegtuigramp van Tenerife in 1977, vond een botsing plaats tussen twee toestellen van dit type.
Leeftijd van een vliegtuig
Commerciële vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze in principe voor onbepaalde tijd meegaan. Daarom zijn ze ook zo duur. Voor maatschappijen is vliegen met vliegtuigen van 25 jaar of ouder dan ook de normaalste zaak van de wereld.
De wettelijk toegestane minimum vlieghoogte is tenminste 300 meter boven gebieden met aaneengesloten bebouwing en mensenverzamelingen. Elders geldt een minimum vlieghoogte van 150 meter boven de grond of het water. Een piloot mag buiten de bebouwde kom en mensenverzamelingen ook zogenaamde kunstvluchten uitvoeren.
Op een hoogte van 41.000 voet (12,5 kilometer) kan je nog ongeveer 160 kilometer vliegen. Door het verlies van de motoren was er ook een verlies van de hydraulische aansturing. Daardoor wordt het besturen van het vliegtuig erg zwaar.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
AMSTERDAM - Vliegtuigongevallen waarbij een vliegtuig noodgedwongen een landing maakt op het water komen relatief weinig voor, maar hebben vaak dodelijke slachtoffers tot gevolg. Voor inzittenden ligt de overlevingskans bij een noodlanding op water rond de 60 procent.
Van de 36 mensen aan boord van KLM-vlucht 823 overleven er 16 de crash.