Verkennend onderzoek is een belangrijk onderdeel van elke marketing- of bedrijfsstrategie. De nadruk ligt op het ontdekken van ideeën en inzichten en minder op het verzamelen van statistisch nauwkeurige gegevens. Daarom is verkennend onderzoek het meest geschikt om in uw onderzoeksplan mee te beginnen.
Verklarende vragen zijn er om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Begin de formulering van deze vragen met woorden als 'wat', 'waardoor', 'hoezo' en 'hoe'.
Met verkennend onderzoek, oftewel exploratief onderzoek, is er vooraf geen theorie of scherp geformuleerde hypothese voorhanden. De onderzoeker tracht het verband en de oorzaak van een bepaald verschijnsel te achterhalen met als doel om tot een bepaalde theorie of hypothesen te komen.
Voorschrijvende of instruerende probleemstellingen stellen 'vragen' over hoe iets moet. Voorbeelden: Hoe bedien je een magnetron? Hoe kun je het beste slecht nieuws brengen?
Een empirische vraag gaat over hoe iets (verschijnsel, gebeurtenis, ontwikkeling) in elkaar zit, welke ontwik- keling het heeft doorgemaakt, wat de functie ervan is of was, wat de moge- lijkheden ervan zijn of waren. Een voorbeeld van een empirische vraag: bestaat er een verband tussen inkomenshoogte en concertbezoek?
Een goede hoofdvraag is onderzoekbaar, haalbaar, origineel, complex, relevant, specifiek en focust zich op één probleem. Het kan lastig zijn om een goede hoofdvraag te formuleren. Hieronder staan een aantal voorbeelden van hoofdvragen om een goed beeld te krijgen van wanneer een hoofdvraag goed is of slecht.
Verkennend of exploratief onderzoek is een soort onderzoek waarbij het doel is om een globaal overzicht te krijgen van een fenomeen of verschijnsel, zonder dat er al sprake is van een gedegen theorie over het verschijnsel.
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is.
Enquêtes zijn een vragenlijsten die je online of offline afneemt bij meerdere personen om data te verzamelen over je onderzoeksonderwerp. Deze onderzoeksmethode wordt meestal gebruikt voor kwantitatief onderzoek, maar het is ook mogelijk om enquêtes te gebruiken voor kwalitatief of mixed methods onderzoek.
Stel je een verklarende of analyserende vraag, dan ga je op zoek naar de oorzaken, processen of gevolgen van een gebeurtenis of ontwikkeling. Vaak begint deze vraag met 'waarom'. Een 'waarom'-vraag is niet heel geschikt als hoofdvraag, omdat dit vaak niet specifiek genoeg is.
In een beschrijvend onderzoek is het doel om de eigenschappen van een bepaald verschijnsel in kaart te brengen. Je probeert in dit onderzoek geen verklaring vinden. Je wilt eigenlijk alleen tot een feitelijke beschrijving van het verschijnsel komen. Je stelt dus altijd een wat, waar, wanneer of hoe vraag.
deelw.) (gebied) onderzoeken om te weten te komen hoe het is Voorbeelden: `een terrein verkennen`, `een verkennend l...
Exploratief onderzoek wordt ook wel verkennend onderzoek genoemd. Onderzoekers hebben dan nog geen goed beeld van de resultaten die ze kunnen vinden en weten soms zelfs niet welke kant het onderzoek zou kunnen opgaan.
Soorten vragen en vraagzinnen. Meestal stel je bij kwalitatief onderzoek open vragen en bij kwantitatief onderzoek gesloten vragen. Met open vragen bied je de respondent meer ruimte om dieper in te gaan op een onderwerp en bij gesloten vragen heeft de respondent beperkte antwoordmogelijkheden.
Een vragenlijst is simpel gezegd een lijst met vragen. Het is soms synoniem met enquête, maar de term enquête kan men ook uitgebreider opvatten. Met de term enquête bedoelt men iets vaker de vragenlijst an sich plus alles wat er bij komt kijken om de vragenlijst af te nemen.
Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Lengte van een enquête
Bovendien zullen mensen eerder afhaken als een enquête te lang is. Probeer er daarom voor te zorgen dat je enquête niet langer duurt dan 8 minuten. Dit betekent dat je maximaal 20 tot 25 korte en bondige (open of gesloten) vragen kunt stellen.
Exploratief onderzoek (exploratory research) is een flexibel type onderzoek waarbij je vragen probeert te beantwoorden die nog niet eerder uitgebreid onderzocht zijn. Dit type onderzoek is meestal kwalitatief van aard, maar een exploratief onderzoek met een grote steekproef kan ook kwantitatief zijn.
Formuleer een open vraag
Begin hoofdvragen bijvoorbeeld met de volgende woorden: 'in hoeverre', 'welke' of 'wat'. Hiermee kun je gemakkelijk een open vraag formuleren en een breder onderzoek doen. Voorkom echter het gebruik van 'waarom' in je hoofdvraag. Dit maakt je onderzoek te breed en niet specifiek genoeg.
De onderzoeksvraag bestaat uit twee of meer vragen. Een hoofdvraag dient normaliter uit één vraag te bestaan.