Oncollegiaal gedrag staat met stip op nummer 1. ,,Collega's die alleen op hun eigen ambities zijn gericht en te weinig oog voor samenwerken hebben, daar houden we niet van.'' Scoren, dat vinden we zelf uiteraard helemaal niet belangrijk. Nee, zelf hebben we oog voor onze naaste collega's.
Probeer kalm te blijven en hier niet veel aandacht aan te besteden. Misschien staat die persoon onder zware druk en werkt hij/zij u als uitlaatklep. Probeer op een kalme manier duidelijk te maken dat u vindt dat u aan het probleem niets kan doen en probeer tot een goede oplossing te komen.
Ga niet meteen jezelf verdedigen of de schuld afschuiven op een ander. Probeer te accepteren wat er is gebeurd door je fouten als feiten te zien. Neem verantwoordelijkheid voor het herstel.'' Van Dam: ,,Vertel niet alleen wat er is mis gegaan aan je baas, bedenk wat je volgende keer anders gaat doen.
De drang om steeds ongevraagd andere taken aan te grijpen dan die in zijn of haar takenpakket bijvoorbeeld? Het steeds maar zoeken naar 'beter' of 'anders' kan een teken zijn dat de persoon niet goed op z'n plek zit.
'Succes met je volgende baan', 'Ik wens je veel plezier en succes met je volgende uitdaging', 'Bedankt voor de fijne samenwerking', 'We gaan je hier missen' of 'Heel veel sterkte de komende tijd' mogen gewoon gezegd worden!
Er is opvallend lichamelijk contact. Let eens op of diegene jouw houding spiegelt, in gesprekken naar jou gedraaid staat en of er soms 'per ongeluk' een aanraking is. Je collega maakt veel oogcontact. Bijvoorbeeld in gesprekken met andere collega's, tijdens vergaderingen of op de vrijmibo.
Als slachtoffer van ongewenst gedrag op de werkvloer, kan je in de eerste plaats terecht bij de preventieadviseur en de vertrouwenspersoon van de onderneming waar je werkt. Als een bemiddeling niets oplevert, kan je bij hen een klacht indienen.
Stel duidelijke grenzen: dit pik ik wel en dat pik ik niet. Schrijf deze grenzen voor jezelf op. Laat dit duidelijk in je gedrag merken. Probeer niet extra aardig of juist onaardig te zijn als hun gedrag er niet naar is, maar blijf neutraal en blijf je richten op dingen die wel goed gaan.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Je bent gemotiveerder met leuke collega's
Dat vergroot je motivatie en je betrokkenheid bij je organisatie. En dat werkt echt veel fijner dan wanneer je werk voelt als een moetje.
“Uit onderzoek blijkt dat 50 euro een richtbedrag is dat vaak door mensen als geschenk wordt gegeven. Wat door collega's wordt geschonken bij speciale gelegenheden, is echter vaak afhankelijk van de bedrijfscultuur. Dat kan gaan van 10 euro tot veel meer, met 20 euro als gemiddelde.
Hoe dien je je ontslag in? Zodra je de beslissing hebt genomen om ontslag te nemen is het netjes dit persoonlijk aan je manager te melden. Nadat je dit gedaan hebt moet je het ook nog op papier laten weten. Een ontslagbrief is de formele wijze om je beslissing te melden.
Wanneer je naar een doel toewerkt en alles geeft, kan dit na het behalen van het doel zorgen voor echte voldoening. Maar wanneer jij op dagelijkse basis een gevoel van stress en druk ervaart, kan dit een teken zijn dat het werk niet bij jou past. Veelvuldig stress ervaren is slecht voor lichaam en geest.
Spreek je leidinggevende niet 'en - public' aan
Wanneer je met hem of haar wilt spreken dan stuur je een verzoekje per e-mail, per sms of steek je gewoon even je kop door de deuropening om te horen wanneer het een goed moment is om even met hem/haar te praten.
Een betweter is een collega die duidelijk laat merken alles beter te weten dan jij. Vooral de manier waarop hij dit communiceert, zijn tone of voice, roept vaak irritatie op bij anderen. Hij staat niet open voor jouw mening of ideeën en dat maakt het bovendien lastig met hem te communiceren.