Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Dé oplossing als je moeite hebt met bepaalde collega's
45 related questions found
Wat is belangrijk in een team?
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Hou je antwoord in ieder geval werkgericht en licht je antwoord met een voorbeeld toe. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruikt van de STAR-methode. Daarbij beschrijf je aan de hand van de punten Situatie, Taak, Actie en Resultaat een voorbeeld, waaruit jouw eigenschap of competentie blijkt, die een collega jou toedicht.
Medewerkers zijn eerder geneigd om nieuwe dingen te leren als ze geloven zelf verantwoordelijk te zijn voor succes. Dat zelfvertrouwen kun jij opkrikken. Bijvoorbeeld door het geven van positieve feedback.
Ergens bijhoren. De eerste is de behoefte om ergens bij te horen. Een goede samenwerking, zowel tussen collega's als met hun leidinggevende is voor veel mensen dan ook een reden om met plezier naar het werk te gaan. Onderdeel zijn van een team of een bepaalde organisatie maakt dat we verwantschap ervaren.
Succesvol samenwerken is een gerecht van vijf ingrediënten die moeten samensmelten: (1) een gedeelde ambitie, (2) recht doen aan belangen, (3) een professionele organisatie, (4) de juiste groepsdynamiek en (5) het juiste proces.
Topteams zijn heel verantwoordelijke teams. Op de eerste plek voelen ze zich heel verantwoordelijk voor het met succes volbrengen van een teamopdracht. Waar willen ze naartoe, wat willen ze samen bereiken. Op de tweede plek voelen ze zich verantwoordelijk voor het versterken en verbeteren van de andere teamleden.
Geloof je dat jij de beste persoon bent voor deze baan? Laat het merken en zeg het! Zorg wel dat je dit onderbouwt door nogmaals jouw onderscheidende skills en ervaringen te noemen. Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan.
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik veel durf. Ik ben niet zo snel bang bijvoorbeeld. Dat merkte ik ook bij mijn vorige werkgever: ik voerde veranderingen vaak als eerste door en trok de rest dan mee. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in nieuwe inzichten en ideeën over hoe iets beter kan.
De Britse onderzoeker Meredith Belbin bekeek wat de meest voorkomende en belangrijkste teamrollen zijn. Met behulp van deze teamrollen kun je inschatten wat jouw toegevoegde waarde is in een team en met wie je het beste kunt samenwerken. Handig voor wanneer je een nieuw project start, van baan of team wisselt.
Een team is een geheel met een eigen dynamiek, waar medewerkers goed ziek van kunnen worden. Een gezonde teamdynamiek is ondersteunend aan het werkplezier, de samenwerking, de motivatie en aan de effectiviteit van het werk. Dit heeft grote invloed op hoe mensen omgaan met veiligheid en preventie.
Wat zijn teamnormen? Teamnormen zijn de ongeschreven regels waar de teamleden zich aan behoren te houden. Teams ontwikkelen teamnormen over hoe de teamleden met de taak en met elkaar dienen om te gaan. Je herkent de teamnormen aan uitspraken als 'Dat doen we hier niet.