Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.
Kleren die niet door de 'keuring' komen, worden vaak verbrand of bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen. Maar voor verschillende webshops komt het goedkoper uit dit hele proces over te slaan, en alle geretourneerde artikelen gewoon meteen te vernietigen.
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Neem bijvoorbeeld Zalando: daar zeggen ze dat 97 procent terug de winkel ingaat, en volgens het bedrijf wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over.
[n] : kaartje voor heen- en terugreis. [m] : teruggang, neergang.
Direct na de retourmelding ontvangt de klant een retourlabel in het klantaccount. Er is automatisch een track & trace gekoppeld, die zichtbaar is in je verkoopaccount. Je vindt de kosten automatisch terug op je Verkoopfactuur. We brengen alleen kosten in rekening wanneer de retourlabel daadwerkelijk is gebruikt.
„De artikelen die niet worden verkocht, bijvoorbeeld als het seizoen voorbij is en het weer zich anders heeft gedragen dan de tendens, gaan terug naar de leverancier of door naar opkopers. Onze opkopers verkopen de producten veelal in een outlet. Artikelen die niet meer te verkopen zijn, gaan naar een goed doel.”
Als je een retour aanmaakt binnen 14 dagen nadat je het artikel hebt ontvangen of het klaar om opgehaald te worden was én het binnen een verdere 14 dagen retourneert, geven we je een volledige terugbetaling voor het artikel via de oorspronkelijke betaalmethode.
In Nederland worden ieder jaar 21,5 miljoen kledingstukken niet verkocht. Jaarlijks worden 1,23 miljoen stukken vernietigd en bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen, of verbrand.
Uit onderzoek van DPD blijkt dat maar liefst 40 procent van de aangekochte artikelen wordt teruggestuurd in de fashionbranche, terwijl het gemiddelde retourpercentage over alle branches slechts 13 procent telt.
De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is. Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen.
Webwinkel mag geen kosten in rekening brengen voor een retour. De consument heeft juist het recht om producten binnen 14 dagen retour te zenden. Dit moet kosteloos kunnen. Behalve dus potentieel de kosten voor het terugsturen zelf.
Overschotten en wegwerpproducten. Een deel van deze kleding wordt vervolgens met korting aangeboden, sommige stukken gaan terug in de voorraad. Wat hierna overblijft, wordt gedoneerd aan een goed doel of vernietigd door het te verbranden of vervezelen. Er wordt helaas vaak gekozen voor die laatste optie.
Wie is er verantwoordelijk voor de retourzending? Wanneer het product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten en voor uw risico. Ook wanneer u een antwoordnummer van de verkoper gebruikt. Komt het product beschadigd aan bij de verkoper, dan kan de verkoper een schadevergoeding vragen.
De wet biedt je bedenktijd. Je mag de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug.
We accepteren retourzendingen met een poststempel binnen 45 dagen na de aankoopdatum. Op welke manieren kan ik retourneren en moet ik betalen voor de verzendkosten? Retourneer met ons DHL of Mondial Relay retourlabel: Het eerste retourlabel is gratis bij uw retourzending voor elke bestelling vanaf 22/3/2021.
Alle artikelen waarvan de factuur binnen de betalingstermijn is voldaan kunnen gedurende 100 dagen aan ons worden geretourneerd. Dit is mogelijk indien de artikelen ongedragen zijn, in originele staat en voorzien zijn van de originele labels. Het op een hygiënische manier passen van artikelen is uiteraard toegestaan.
Voor relatief goedkoop meerdere keren kleding bij Asos besteld. De kwaliteit van de kleding is over het algemeen goed, maar ook regelmatig laat deze te wensen over - je zult net maar even geluk moeten hebben met het product dat je besteld, denk ik. Nu heb ik een groot deel van mijn laatste bestelling terug gestuurd.
Een aankoop die je terugstuurt, is een retourzending. Webshops bieden die optie aan als de inhoud van je pakje niet overeenkomt met wat je hebt besteld of wanneer het product je niet past of niet aan je verwachtingen voldoet.
Goederen terugsturen naar de leverancier omdat ze niet in overeenstemming zijn met de gemaakte afspraken.
Een belangrijke indicator die Blauw gebruikt bij het meten van Emotional Connection is onder andere de reactietijd van de deelnemers. Aan de hand daarvan konden we zien in hoeverre de deelnemers bol.com (of een associatie) bij hen vonden passen.
Klanten kunnen de artikelen die ze kopen via bol.com altijd gratis retourneren. Dit geldt ook voor grote en/of zware artikelen. Bij het inrichten van jouw retourproces heb je 2 opties. Je kunt gebruik maken van de bol.com retourservice, of je kunt een eigen retourservice hanteren.
Je kunt artikelen binnen 14 dagen na ontvangst retourneren bij een Apple Store. Retourzendingen kunnen worden aangevraagd via onze Bestelstatus-website. Je kunt ook contact opnemen met de Apple Store-klantenservice om een retourzending aan te vragen. Zorg in elk geval dat je het webbestelnummer bij de hand hebt.