Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
Aan een openbare laadpaal laad je meestal met een hoger laadtarief. Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je rond de € 0,50 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,50 betaal je dus 50 x € 0,50 = € 25.
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
Als je echter thuis een laadpaal of wallbox hebt, dan komt de stroom van je eigen rekening. Wie betaalt de elektriciteit van je leaseauto? Bij een benzine- of dieselauto is het duidelijk: je krijgt bij de auto een tankpas en als je de auto volgooit gaat de rekening via de leasemaatschappij naar het bedrijf.
Is een laadpaal rendabel? Zeker, maar dat hangt voornamelijk af van het type energiecontract dat je hebt. Zo is het rendement van een laadpaal met een vast energiecontract is 21 procent. Het rendement met een dynamisch energiecontract loopt al op tot 45 procent.
kWh tarief: Kost voor normaal laden tussen de €0,24 tot €0,50 per kWh. Voor snelladen kost het tussen de €0,40 tot €0,80. Bij thuisladen betaal je het tarief van je energieleverancier. Tarief per tijdseenheid of tarief voor onbeperkt gebruik.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Het aanvragen van een openbare laadpaal is gratis. Het laden van uw auto kost wel geld.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,60 tot € 1,- per kWh bij een snellader.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Supermarktketen Lidl. En dat is gelijk minder goed nieuws voor de elektrische rijders onder ons. Het heeft namelijk te maken met hun gratis laadservice.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Laadtijd in het kort:
4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW) 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)
Als er bij de parkeerplaats een laadpaal staat en er staat geen bord bij, dan kun je gewoon parkeren met iedere auto. En je hoeft er niet te laden. Hoewel er een laadpaal staat, is deze parkeerplaats niet speciaal gereserveerd voor auto's die aan het opladen zijn.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
Ja, dat kan. Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
Snelladen tot 80% is efficiënter
De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen. Over je hele reis gerekend is je totale laadtijd dan ook korter als je twee keer stopt bij een snellaadstation en tot 80% oplaadt dan één keer tot 100%.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Openbare laadtarieven liggen tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh en snelladen kost ongeveer € 0,60 tot € 0,80 per kWh. Dit was altijd aanzienlijk duurder dan de gemiddelde thuislaadtarieven.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.