Wat als iemand je factuur te laat betaald?

Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe lang mag je wachten met betalen factuur?

Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Hoeveel tijd tussen factuur en herinnering?

Zodra een betalingstermijn is verstreken, wacht dan niet langer dan drie tot vijf werkdagen met verzenden van een herinnering of aanmaning. Hanteer voor opvolgende herinneringen of aanmaningen steeds kortere termijnen en verzend niet meer dan drie herinneringen/aanmaningen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bru-deurwaarders.nl

Wat als opdrachtgever te laat betaald?

Als je opdrachtgever niet op tijd betaalt, mag je als zzp'er tegenwoordig direct een vergoeding rekenen voor incassokosten aan bedrijven. Dat is minimaal € 40. Ook mag je jaarlijks een wettelijke handelsrente van 8% rekenen over het openstaande bedrag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikwordzzper.nl

Wat is de maximale betalingstermijn?

De maximale betalingstermijn voor bedrijven is 60 dagen, behalve voor grootbedrijven aan het mkb en als er iets anders is afgesproken in een contract. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen mag alleen als u kunt laten zien dat hieraan geen nadelen zitten voor de koper en verkoper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Help mijn klant betaalt niet, wat moet ik doen?

34 related questions found

Wat is een redelijke termijn voor betaling?

Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devoordeligstedeurwaarder.nl

Wat is een fatale betalingstermijn?

Van een fatale termijn is sprake als er een afgesproken termijn is voor nakoming van de opdracht, maar deze wordt overschreden zonder dat de schuldenaar de overeenkomst nakomt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtnet.nl

Wat gebeurt er als je na 14 dagen niet betaald?

Als betaling door de consument uitblijft, mag u na de gestelde 14 dagen de incassokosten en de wettelijke rente in rekening brengen. U heeft ook andere middelen die u kunt gebruiken. De eerste is het eigendomsvoorbehoud.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtstelefoon.nl

Wat kan je doen als je opdrachtgever niet betaald?

Heeft jouw opdrachtgever niet betaald binnen de afgesproken betalingstermijn, stuur de opdrachtgever dan een herinnering waarin je de opdrachtgever attendeert op de openstaande factuur. Hierbij is het verzoek om betaling binnen een termijn van 14 dagen gebruikelijk. Schroom niet om een herinnering te sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op doorkees.nl

Hoeveel betalingsherinneringen?

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe vragen om factuur te betalen?

Wij adviseren om een korte maar vriendelijke email te versturen, met het verzoek om het bedrag binnen 7 dagen te betalen. Een eerste betalingsherinnering zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: “Uit onze administratie is gebleken dat de volgende factuur [factuurnummer] van € [factuurbedrag] nog niet is voldaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuurvoldaan.nl

Wat is het verschil tussen een aanmaning en een herinnering?

Het verschil tussen de aanmaning en een betalingsherinnering is de toon. Bij een betalingsherinnering wordt over het algemeen een vriendelijkere toon aangeslagen, terwijl je bij een aanmaning meer zakelijk aandringt om de factuur te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op firm24.com

Wat komt er na een herinnering?

Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nova-incasso.nl

Is 14 dagen een wettelijke betalingstermijn?

Bij een consumentenovereenkomst wordt dikwijls een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Het is voor bedrijven toegestaan om de betalingstermijnen zelf te bepalen, mits dit een redelijke termijn is voor een consument om tot betaling van de factuur over te gaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op snijders-advocaten.nl

Hoe lang blijft een openstaande factuur geldig?

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar. Verkoop je een product aan een consument, dan verjaart de factuur al na twee jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoeveel dagen betalen factuur?

Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur? De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Het is mogelijk om een kortere betaaltermijn af te spreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Wat gebeurt er als je een factuur niet betaald?

Je facturen of schulden niet meer betalen. Vraag een afbetalingsplan aan. Heb je niet meteen het geld om te betalen, contacteer dan de leverancier en vraag om een afbetalingsplan. Zo merkt hij dat je wilt mee werken en kan er een oplossing gevonden worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op credishop.be

Hoe noem je iemand die niet betaald?

de wanbetaler zelfst. naamw. (m.) persoon of organisatie die rekeningen niet of slecht betaalt Voorbeeld: `- De gemeente Rotterdam ging in 2010 willens en wetens in zee met een notoire wanbetaler bij de verhuur van het pand van voormalig poppodium Waterfront.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op encyclo.nl

Wat moet je doen als je het niet eens bent met een factuur?

Wat te doen als je het niet eens bent met een factuur? Neem zo snel mogelijk contact op met de leverancier of verkoper en leg uit waarom je het niet eens bent met de factuur. Probeer samen tot een oplossing te komen. Verzamel alle relevante documenten en bewijzen die je kunt gebruiken om je standpunt te onderbouwen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Wat is binnen 5 dagen?

Binnen betekent dan 'voordat de periode afgelopen is', over betekent 'op het moment dat de periode afgelopen is'. Soms wordt binnen (vijf dagen) ook gebruikt in de betekenis 'na verloop van (vijf dagen), over (vijf dagen)'. Dat gebruik van binnen is geen standaardtaal. Tot over een week!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Is er een wettelijke betalingstermijn?

Wettelijke betaaltermijn in het kort

Vaak wordt een periode van 14 dagen afgesproken. Wettelijke betalingstermijn voor bedrijven: bedrijven betalen elkaar binnen 30 dagen. Grote bedrijven zijn sinds maart 2022 verplicht mkb-bedrijven binnen maximaal 30 dagen te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ing.nl

Wat is een redelijke termijn voor nakoming?

Een redelijke termijn is een redelijke termijn, niet standaard 14 dagen of 30 dagen wat vaak wordt gedacht. Afhankelijk van de situatie kan dit zelfs enkele maanden beslaan of slechts een paar uur. Daarnaast moet ook vermeld worden wat er gebeurt als uw wederpartij niet binnen de gestelde termijn alsnog presteert.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dirkzwager.nl

Wat is een aanmaning factuur?

Een aanmaning is een bericht dat je krijgt van een bedrijf waarvan je nog een factuur moet betalen. Daarvóór krijg je eerst nog een herinnering. Dit maakt deel uit van het debiteurenbeheer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op informer.nl

Hoeveel tijd voor ingebrekestelling?

Een ingebrekestelling is een schriftelijke aanmaning waarbij de schuldenaar een redelijke termijn wordt gesteld om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Die redelijke termijn wordt vaak op twee weken gesteld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wetrecht.nl