Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer. Dat zorgt ervoor dat het weinig zin heeft om wanneer de accu boven de 80% aan een snellader op te laden.
Snelladen tot 80% is efficiënter
Maar bij lange afstanden, tijdens vakanties bijvoorbeeld, laad je meestal onderweg op bij een snellaadstation. Dan is het vaak het slimst om op te laden tot maximaal 80%. De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Zo bleek uit Canadees onderzoek dat auto's die enkel thuis waren opgeladen na 4 jaar ongeveer 10 procent beter scoorden dan accu's die voornamelijk aan een snellader zijn opgeladen. Wat voor conclusie kunnen we dan trekken? Snelladen is niet direct schadelijk voor de accu van je elektrische auto.
DC-laden: de Snellader
De elektriciteit die naar de auto loopt is dus al de 'snelle' DC-elektriciteit. DC-laden is dus sneller, maar ook iets duurder omdat er meer capaciteit van het stroomnet wordt gevraagd en de laadpaal en de stroomaansluiting duurder zijn.
Met snelladen worden de batterijen in één tot drie uur volgeladen. En met druppelladen worden de batterijen in 10 tot 15 uur en in sommige gevallen 24 uur geladen. In het verleden werd snelladen nog afgeraden, omdat dit de levensduur van de batterijen aanzienlijk verkorte.
In 12 minuten de accu van je elektrische Audi tot 80 procent aftoppen, het kan al vanaf 2020. In dat jaar komt de e-tron GT uit, Audi's eerste model dat de volle 350 kW die op hem wordt afgevuurd kan verwerken.
Om je batterij te beschermen tegen beschadigingen gaat opladen steeds langzamer naarmate je batterij voller raakt. Snelladen gaat in het begin dus het snelst, maar daarna zakt de snelheid terug. Hierdoor zijn snelladers vooral geschikt om even snel je lege batterij bij te laden.
Waarom wordt de beloofde laadsnelheid niet altijd gehaald? "De door de fabrikant beloofde laadsnelheid is eigenlijk de pieksnelheid. Deze wordt aan het begin van de laadsessie behaald en doorgaans alleen als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan", zegt Fastned. Hoe hoog die piek is, hangt ook van de auto zelf af.
Wanneer u regelmatig gebruik maakt van DC-laders, kan de degradatie versneld worden. Door verschillende factoren degraderen sommige accu's sneller dan anderen. De accu van een Nissan Leaf degradeert bijvoorbeeld sneller dan de accu van een Tesla Model S. Probeer uw lading tussen de 20% en 80% te houden.
Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat een batterij minder snel slijt als je hem tot zo'n 80 procent oplaadt en niet onder de 20 procent laat komen.
Gebruik je smartphone niet tijdens het opladen van de accu
Als je je telefoon tijdens het laden intensief gebruikt, is dat namelijk erg slecht voor de accu. Je verstoort zogezegd de laadcyclus. Dat kan ervoor zorgen dat bepaalde cellen sneller slijten dan andere, met een onvoorspelbare batterijduur als gevolg.
Volledig opladen tot 100 procent zorgt voor ongeveer 10 keer zoveel slijtage als opladen tot 70 procent. Je batterij gaat dus veel langer mee als je alleen tot 100 procent oplaadt wanneer het echt nodig is, en de rest van de tijd je batterijpercentage tussen de 20 en 80 procent houdt.
Uw telefoon laadt wel op maar niet tot 100%
Als je iPhone stopt met opladen bij 80% dan is dat door een nieuwe instelling 'Geoptimaliseerd opladen' die vanaf ISO 13 beschikbaar is. Daardoor laadt de telefoon niet automatische op tot 100% om de levensduur van de batterij te verlengen.
Uw iPhone kan iets warmer worden als deze aan het opladen is. Als de batterij te warm wordt, kan de software het opladen boven de 80 procent beperken om de levensduur van de batterij te verlengen. Uw iPhone zal opnieuw opladen als de temperatuur is gedaald.
Telefoon 's nachts opladen is slecht voor telefoonaccu
Lithium-ion-batterijen slijten namelijk veel sneller na 80 procent, dan daarvoor. Dit heeft te maken met de chemische samenstelling van een telefoonaccu, die het best gedijt tussen een oplaadpercentage van zo'n 20 tot 80 procent.
In de winter kan een batterij erg koud worden, bijvoorbeeld als het voertuig buiten geparkeerd staat. Hierdoor kan het laden (veel) langzamer gaan. Omgekeerd kan een batterij tijdens een warme zomerdag erg warm worden, waardoor het laden ook langzamer kan gaan.
Beperk snelladen van je elektrische auto als het kan
Voor het snellere laden betaal je ongeveer twee keer zoveel vergeleken met de normale laadpaal.
Het vermogen van een openbare laadpaal varieert net als bij een laadpaal thuis van 3,7 tot 22 kW. Gemiddeld gezien verbruikt je elektrische auto 17 kWh per 100 km. Laad je een uurtje bij aan een publieke laadpaal van 22 kWh dan kan je in theorie ongeveer 130 km verder rijden.
Net als bij telefoons levert snelladen veel hitte op, soms gedurende lange tijd. Langzaam laden is in principe beter voor de levensduur van de cellen.
Over het algemeen is de regel: hoe meer wattage de oplader kan leveren, hoe sneller je smartphone opgeladen kan worden. Het aantal wattage wordt aangeduid met (W) dat je vaak ook terugziet in de producttitel. Kijk ook even goed hoeveel wattage je telefoon aan kan.
Deze beste koop snellader van dit moment is overduidelijk de WiseQ Oplader voor Samsung. De WiseQ Oplader voor Samsung beschikt namelijk over een 3 meter lange kabel waardoor je hem op vrijwel ieder plek kunt gebruiken. Verder heeft hij een vermogen van 15W waardoor hij je telefoon razendsnel oplaadt.
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
In het geval van een 230V-aansluiting bent u beperkt tot éénfasig laden (3,7kW of 7,4kW), bij een 400V-aansluiting kan u driefasig opladen (11kW of 22kW). Indien u een 230V aansluiting heeft kan u ook opteren voor een omschakeling naar 400V-aansluiting. Er moet wel onderzocht worden of deze verzwaring mogelijk is.
Snellaadpalen en normale laadpalen herkennen
Normale laadpalen herken je aan een maximaal laadvermogen tot 22 kWh. Snellaadpalen herken je aan een laadvermogen vanaf 43 kWh.