Het getal 13 is een ongeluksgetal in Europa, Amerika en sommige landen in Azië. Maar er zijn nog meer pechnummers waar rekening mee wordt gehouden. Andere ongelukgsgetallen zijn 14 (China) en 17 (in Italië en Brazilië). Zo heeft Lufthansa geen rij 13, maar ook geen rij 17.
Om de vele internationale passagiers tegemoet te komen heeft de Duitse maatschappij ook geen rij 17. Volgens Lufthansa is nummer 17 een pechnummer in Italië en Brazilië. Vandaar dat Alitalia ook geen rijen 13 en 17 heeft, maar opvallend genoeg maken ze zich bij het Braziliaanse TAM er niet druk om.
Vermijd de rijen 44 en 45. U heeft hier minder beenruimte en de stoelen kunnen minder ver naar achteren. De meest gehorige plekken zitten op rij 43, maar ook weer op rij 44 en 45. Deze stoelen zitten het dichtst bij de toiletten en de crew.
Op 12 kilometer hoogte vliegen we 'boven het weer'. En dus ook boven de regenwolken. We kunnen zo hoog vliegen door de drukcabine. Die zorgt ervoor dat de druk in de cabine gelijk blijft aan een hoogte van 1.600 tot 2.400 meter.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Dat is ruim honderd keer zo hoog als een gemiddelde kerktoren!
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Hoe vaak per jaar stort een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
De reden dat de cabineverlichting uit gaat is dus uit veiligheidsoverwegingen. De belangrijkste reden is dan ook dat je ogen aan het donker wennen. Mocht er namelijk iets mis gaan, dan valt de stroom uit zodra de motoren stilstaan. Het enige wat dan brandt is de noodverlichting (gangpad en licht bij de uitgangen).
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
Piloten weten heel goed wanneer er turbulentie aankomt
In de meeste gevallen kan een piloot turbulentie perfect voorzien en zal hij dan ook tijdig het gordellampje laten branden. Naast weersvoorspellingen voor vertrek hebben ze daarvoor een radar in de cockpit en contact met andere piloten in de omgeving.
Waarom geen rij 13? Dat deze rij ongeluk zou brengen is natuurlijk allemaal maar bijgeloof, maar toch missen veel vliegtuigen deze rij. Het is gewoon makkelijker om deze rij weg te laten, omdat veel mensen de rij het liefste overslaan bij het boeken. Overigens doet niet elke vliegtuigmaatschappij hieraan mee.
De mysterieuze rij 13
KLM heeft geen enkele rij 13 in de vliegtuigen, dus mocht je 'm zien op je instapkaart, dan heb je een klein probleempje.
Achterin heb je mogelijk beperkte keuze en voorin is de keuze reuze. Als je dus nog uit alles wil kiezen, ga dan vooral voorin zitten! Sommige luchtvaartmaatschappijen beginnen vooraan én achteraan met de trolleys. In dit geval zijn de stoelen vooraan en achteraan dus de beste zitplaatsen in het vliegtuig.
1. Boeing Business Jet 747-8i – 400 miljoen euro.
Wat is de beste plaats in het vliegtuig? Alles hangt af van wat u zoekt… Om zo weinig mogelijk last te hebben van turbulenties, moet men dicht bij de vleugels zitten, want op die plek is het vliegtuig het meest stabiel. Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan.
Omdat een vliegtuigmotor sowieso niet achteruit kán. Een vliegtuig is niet ontworpen om op eigen kracht achteruit te rijden (hoewel het in principe wel mogelijk is). Daarom is een pushback truck nodig die het vliegtuig achteruit duwt voordat het kan vertrekken.
Wie zwaar ziek is, hoort meestal in bed en heeft rust nodig. Het immuunsysteem kan dan zijn werk doen en de ziekte effectief bestrijden. Een vlucht in een lijnvliegtuig is voor een zieke echter zeer zwaar: Al bij het inchecken moet de passagier meestal wachten.
Hoe hoog vliegt een vliegtuig? – Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
De dichtstbijzijnde bestemmingen met warm weer in de winter zijn de Canarische Eilanden (gemiddeld 21 graden, 4,5 uur vliegen), Egypte (23 graden, 4,5 uur vliegen), de Kaapverdische Eilanden (25 graden, 6 uur vliegen) en Gambia (30 graden, 6 uur vliegen).
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Hoe dit systeem precies werkt? Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken.
Kan een vliegtuig opstijgen en landen met onweer? Ja, een vliegtuig kan in de meeste gevallen gewoon opstijgen en landen met onweer.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
AMSTERDAM - Vliegtuigongevallen waarbij een vliegtuig noodgedwongen een landing maakt op het water komen relatief weinig voor, maar hebben vaak dodelijke slachtoffers tot gevolg. Voor inzittenden ligt de overlevingskans bij een noodlanding op water rond de 60 procent.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.