Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag je deze niet langs de weg parkeren.
Ter herinnering: met je oldtimer van minder dan 30 jaar (en zo zijn er steeds minder nu de overgangsregeling de minimumleeftijd van 25 naar 30 jaar opschroeft) moet je jaarlijks naar de keuring, met een exemplaar van 30 tot 50 jaar om de twee jaar en met een klassieker van ouder dan 50 jaar moet je om de 5 jaar ...
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst.
Voor oldtimers met een gewone nummerplaat zijn er geen beperkingen. Indien het voertuig echter is ingeschreven als oldtimer (O-nummerplaat), dan zijn er een aantal wettelijke beperkingen van toepassing. woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.
Een oldtimer met een O-nummerplaat mag je ook nu niet gebruiken voor commercieel en professioneel gebruik. Je mag er al evenmin woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer mee doen.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Wie echt van zijn oldtimer houdt, laat zijn klassieker tijdens de wintermaanden in de garage staan. Winterse weersomstandigheden zoals sneeuw en ijzel kunnen namelijk kwetsbare onderdelen van uw oldtimer beschadigen.
Het komt niet vaak voor, maar Nederlandse autoliefhebbers hebben een klein gelukje. Zoals de plannen nu staan, lijkt het erop dat oldtimers buiten het rekeningrijdenzullen vallen. Dit betekent dat er geen kilometerheffing betaald hoeft te worden voor auto's die in 2030 minimaal 40 jaar oud zijn.
Een groot nadeel van het beleggen in oude auto's is de grilligheid van de markt. De populariteit van bepaalde merken of type auto's fluctueert veel. Als u een peperdure auto hebt laten restaureren, kan de waarde daarvan in de tussentijd flink zijn gedaald. Dit is dus een groot risico bij het beleggen in oldtimers.
Een oldtimerverzekering is vaak goedkoper dan een 'gewone' autoverzekering, maar heeft, zoals reeds besproken, vaak beperkingen. Vraag bij jouw verzekeraar of verzekeringsmakelaar naar de premie, waarborgen én beperkingen van jouw oldtimerverzekering.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schaft de verplichte periodieke keuring voor deze oldtimers af om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.
Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar die op benzine rijden, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Belangrijke punten overgangsregeling:
De oldtimer mag in de maanden december, januari en februari niet de openbare weg op en je moet de wagen in die periode stallen op privéterrein of een keuringsstation. De eigenaar van een oldtimer moet de overgangsregeling zelf aanvragen bij de Belastingdienst.
Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij.
Na corona weer lekker handelen in auto's ouder dan 40 jaar
In 2021 zijn bedrijven nog goed voor 26 procent van de totale oldtimerverkopen, in 2022 groeit hun aandeel naar 32 procent. Vooral de handel in Mercedessen van meer dan 40 jaar oud zit groei, het merk steekt er met kop en schouders bovenuit.
In Nederland hebben oude auto's geen bijzondere, door de overheid beschermde status, zoals ze die in Duitsland wel kennen. Goed, vanaf het moment dat je auto veertig jaar wordt hoef je geen wegenbelasting meer te betalen en na de vijftigste verjaardag hoeft hij ook geen APK-keuring meer te ondergaan.
Nederland telde op 1 januari 2018 ongeveer 141 duizend klassieke personenauto's van 40 jaar of ouder. In 2014 waren dat er nog ongeveer 115 duizend. Niet al deze auto's mogen de weg op.
Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Je hoeft zelf geen vrijstelling aan te vragen. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling.
In de jaren zestig vebruikte een middenklassesedan uitgerust met een viercilindermotor gemiddeld zo'n 10 l/100 km. Zescilinderblokken waren toen populairder dan vandaag de dag en dronken gemakkelijk 2 tot 3 liter meer. Veel onredelijker waren de V8- en V12-motoren; daarmee joeg je er snel 17 of 18 l/100 km door.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder.