In 2021 vielen de meeste verkeersslachtoffers in Gelderland en Zuid-Holland, elk met 94 verkeersdoden. In deze provincies is het aantal verkeersdoden in 2021 gestegen. In Noord-Brabant vielen voor het eerst in zeven jaar niet de meeste dodelijke verkeersslachtoffers.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (54% van het totaal aantal verkeersdoden, 62% van de geregistreerde doden in BRON), gevolgd door provinciale wegen (20% van het totaal en 23% in BRON) en wegen van het Rijk (9% totaal en 10% in BRON).
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
De meeste dodelijke slachtoffers in 2022 waren fietsers. Er verongelukten 84 fietsers meer dan in 2021. De toename was het sterkst onder fietsers van 75 jaar en ouder, Dat waren er in 2022 150, in 2021 waren dat er nog 94.
In Nederland gebeuren de meeste verkeersongelukken op kruispunten en N-wegen, waar de snelheid relatief hoog ligt. Van de dodelijke verkeersongelukken gebeurde 62% op N-wegen. Hier is het dus extra belangrijk om rustig en voorzichtig te rijden.
Wij zijn in Nederland inmiddels met 17,4 miljoen Nederlanders. De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk.
Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto. Het ongevallencijfer in de burgerluchtvaart is de laatste jaren aanzienlijk gedaald, ondanks een voortdurende toename van het aantal vliegtuigpassagiers.
Statistisch gezien is de kans op een verkeersongeval met een dodelijke afloop het grootst op een vrijdag in de maand oktober tussen 12 en 15 uur.
Snelwegen A10 (L) en de A4 (R). Den Haag - De Coentunnel blijft hardnekkig koploper op de lijst van gevaarlijkste wegvakken van Nederland. De noordelijke ingang van de verkeersader op de A10 bij Amsterdam was in 2022, voor de derde keer in vier jaar tijd, het stuk asfalt waar de meeste ongevallen plaatsvonden.
Te hard rijden
Buurtbewoners maken zich hier vaak grote zorgen over. Dat is niet onterecht, want te hard rijden is meteen ook de grootste oorzaak van aanrijdingen in de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom delen autobestuurders de weg met voetgangers, fietsers en jonge kinderen en daarom is de snelheid er beperkt.
De discussie komt u vast bekend voor: wie rijden beter, mannen of vrouwen? De ANWB komt met het antwoord op basis van onderzoek via de Veilig Rijden-app. Het verlossende antwoord is: mannen rijden veiliger dan vrouwen.
Of ze nu bestuurder, passagier of voetganger zijn, vrouwen vertegenwoordigen 43% van de verkeersslachtoffers (doden of gewonden). Hun aandeel daalt zelfs naar 37% als we rekening houden met bestuurders alleen. Daarnaast zijn er wel 62% van de gewonde of overleden passagiers van het vrouwelijke geslacht.
Malta, Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk blijven de laagste verkeersongelukken melden, met minder dan 30 sterfgevallen per miljoen inwoners. Vier landen melden nog steeds meer dan 90 doden per miljoen inwoners: Bulgarije, Letland, Litouwen en Roemenië.
Valongevallen, brandwonden, vergiftiging, verstikking en verdrinking: dat zijn de ongevallen die het vaakst voorkomen bij kinderen tot en met veertien jaar.
De Amsterdamsestraatweg is de gevaarlijkste straat van Nederland. Dat meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek. Op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht gebeurden in 2015 minstens 31 ernstige ongelukken waarbij 35 mensen gewond raakten. De Amsterdamsestraatweg is de gevaarlijkste straat van Nederland.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen. De wegbeheerders in Nederland zijn Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen.
Geen stuk asfalt waar je zo hard mag rijden als je wilt, maar op de Abu Dhabi-Al Ain-snelweg en de Sheikh Khalifa-snelweg mag je wel 160 km/u rijden.
Nederland heeft na Singapore en Zwitserland de beste wegen ter wereld. Dat staat in het Global Competitiveness Index 2018 van het World Economic Forum, een jaarlijkse graadmeter voor de internationale concurrentiepositie van 140 landen. Op het gebied van bereikbaarheid scoort ons land echter vrij laag.
Je bent klaar voor de langste roadtrip ter wereld. De Pan-American Highway loopt van het noordelijkste punt van Alaska naar het zuidelijkste punt van Argentinië.
Grootste oorzaak is menselijk falen
Uiteindelijk is de voornaamste oorzaak van ongelukken dus niet (gebrekkige) infrastructuur, maar menselijk handelen. "Zo'n 95 procent van alle verkeersongevallen ontstaat als gevolg van menselijk falen.
Van de verkeersongevallen in Nederland komt ruim 95 procent door menselijke fouten, meldt Veilig Verkeer Nederland.
Ongevallen op de Autobahn per 100.000 inwoners
Per 100.000 inwoners kwamen er in Duitsland gemiddeld 3,8 mensen om in het verkeer. Dit is zowel op de Autobahn als ernaast. In Nederland, waar we slechts 130 mogen rijden, was dit 3,6.
Maar goed, stel nou dat je tóch in een vliegtuigongeluk terechtkomt. Wat dan? Nou, vrees niet: de kans dat je er levend uitkomt, is alsnog heel erg groot. Het Amerikaanse Department of Transportation geeft aan dat sinds 1985 de overlevingskans op zo'n 95 procent ligt.