Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist die er links van rijdt inhalen.
Over een witte of een gele onderbroken streep mag je rijden om een voertuig links in te halen. Over een doorlopende witte of gele streep mag je niet rijden om links in te halen. Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is.
Inhalen geschiedt links. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Je mag vlak voor en op een rotonde zowel links als rechts rijden. Ook mag je vlak voor en op een rotonde links en rechts inhalen, als dat veilig kan. Voor en op grote rotondes staan er pijlen op de rijstroken.
Een voertuig links inhalen
Wanneer een voertuig trager rijdt dan de maximaal toegelaten snelheid, dan kan je dat voertuig links inhalen. Om over inhalen te kunnen spreken, moet het voertuig voor jou wel in beweging zijn.
Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt.
Hoogte boete voor het rechts inhalen
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
Om het 'rechts inhalen' te kunnen onthouden, heb ik een ezelsbruggetje bedacht, nl. het woord FRUIT. In bovengenoemde situaties mag er dus rechts worden ingehaald. Respecteer te allen tijde de aanwijzingen, de verkeerstekens en verkeersregels die ter plaatse gelden en van kracht zijn!
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
Ook bij een weefvak is het van belang dat je het verkeer op de doorgaande weg voor laat. Als jij dus wilt invoegen en iemand anders wil vanaf de doorgaande weg uitvoegen, gaat degene op de doorgaande weg voor. Zo voorkom je dat er onnodig geremd moet worden.
Uit het jaarlijks onderzoek* van Allianz Direct blijkt dat er tijdens het autorijden geregeld irritaties en afleidingen om de hoek komen kijken. Bumperklevers zijn het vaakst de grootste ergernis, gevolgd door mensen die hun smartphone gebruiken achter het stuur.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'U dient zich te allen tijde aan de maximumsnelheid te houden, ook tijdens een inhaalmanoeuvre. Het is een algemene regel: rij je overdag op een Nederlandse snelweg, dan is overal en altijd 100 kilometer per uur de toegestane maximumsnelheid.
binnen bebouwde kom: minstens 1m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; buiten bebouwde kom: minstens 1,5m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; in een fietsstraat: achter de fietser blijven. Je mag deze dus niet inhalen.
Fietspad voor de fietsers
Automobilisten mogen niet rijden en ook niet stilstaan op een fietspad. Op een fietsstrook (onderbroken of ononderbroken streep en fietssymbool) mogen ze niet parkeren en niet stilstaan.
Op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, mag je een auto inhalen die een tweewielige bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag echter geen auto inhalen, terwijl die een andere auto inhaalt.
In dat geval zit er inderdaad niets anders op dan de eigen snelheid aan te passen zodat u het voertuig op de linkerbaan niet rechts inhaalt. Rechts inhalen is, behoudens de genoemde uitzonderingen niet toegestaan. Als u ervoor kiest wel rechts in te halen loopt u het risico om hiervoor beboet te worden.
Aanrijding bij het inhalen: Inhalende bestuurders moeten voorrang verlenen. Bij een aanrijding bij het inhalen is de inhalende auto aansprakelijk voor de schade. Bij inhalen wissel je van rijbaan. Wisselen van rijbaan is een bijzondere manoeuvre in de zin van artikel 54 RVV.
Het beste is om eerst de dagen van Ramadan in te halen en daarna shawwaal te vasten. Mocht je dit niet lukken, dan is het toegestaan om eerst de zes dagen van shawwaal te vasten terwijl je nog dagen van Ramadan moet inhalen. Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden.
Een inhaalmanoeuvre mag niet langer duren dan noodzakelijk is. De inhalende bestuurder zal weer zo snel als mogelijk de normale plaats op de weg (rechts) in moeten nemen. Inhalen moet in de totale verkeerssituatie mogelijk, verantwoord en veilig zijn.
Een autosnelweg, informeel ook snelweg, autostrade en autobaan, is een conflictvrije weg bestemd voor snel gemotoriseerd verkeer (zoals auto's, motoren, bussen en vrachtwagens). Conflictvrij wil zeggen dat kruisingen ongelijkvloers zijn en dat er een middenberm is tussen de twee rijrichtingen.